Nya miljöcertifieringen avslöjar: Volvo inte i närheten av toppen 

2019-03-01 14:20  

En hållbarhetsklassning som ska hjälpa konsumenter att välja rätt. Nu startas Green NCAP – en miljömotsvarighet till säkerhetsorganisationen Euro NCAP. Och i första testrundan framgår det att bland annat Volvo bara får 1 av 5 möjliga stjärnor. 

Sedan 1997 har Euro NCAP krocktestat bilar för att europeiska konsumenter ska veta vad de får för säkerhet när de köper en bil. Testen har inneburit att säkerhetsutvecklingen gjort enorma framsteg – och det syns i olycksstatistiken. Men en sak som inte har hängt med i testen är miljö och hållbarhet. 

Därför har man nu startat en ny organisation som ska fokusera på just detta. Green NCAP, som sorterar under Euro NCAP,är ett konsortium bestående av europeiska myndigheter, motororganisationer, universitet och konsumentgrupper. Målet är att synliggöra vilka bilar som är energieffektiva och vilka som verkligen inte är det – samt i samma veva visa på den diskrepans som finns mellan tillverkarnas olika utsläppsstrategier. Detta genom att utföra grundliga tester som går mycket längre än de lagkrav som finns.

Läs mer: BMW fick noll poäng i säkerhetstest

– I åratal har det varit stor skillnad mellan hur bilar presterar i de reglerade testerna och hur de presterar i verkligheten. Konsumenter får ofta inte den bränsleekonomi som officiellt har deklareras för deras fordon – och i slutändan får de betala för det när de kommer till bränsle. Nu håller lagkraven på att bli striktare, men konsumenttester kan komplettera detta och gå steget längre. De kan på riktigt uppmuntra biltillverkare att slå sina konkurrenter genom innovation inom området energieffektivitet och utsläppsreduktion. VI är övertygade om att de kommer att möta utmaningen – vilket är till gagn för både konsumenter och miljön, säger Pierre Castaing, ordförande för Euro NCAP i ett uttalande.

Organisationen har tillgång till testlaboratorium i åtta olika europeiska läder – och de har redan genomfört den första rundan med tester. Så hur gick det för de första 12? Hyundai Ioniq Electric och BMW i3 fick full pott – vilket inte är så konstigt med tanke på att de är elbilar. Lilla VW Up GTI fick fyra stjärnor och BMW X1 2.0d samt Mercedes A200 kammade hem tre.

Men sedan börjar det komma till sorgebarnen. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost fick bara två stjärnor – detta i sin senaste tappning. Den utgående versionen som också var med i testet fick ingen stjärna. Dock var Ford inte ensam om att få streck i miljötestet. Även Volkswagens Golf 1,6 TDI och Fiat Panda 1.0 rullade ut med en nolla i protokollet. Detta trots att samtliga av dessa bilar är godkända enligt den uppdaterade Euro 6b utsläppsstandarden.

Nedslag för dålig energieffektivitet

Även Volvo XC40 T5 får underkänt i hållbarhet enligt Green NCAP. Volvobilen fick tillsammans med Audi A7 50 TDI och Subaru Outback 2,5 det skrala betyget en stjärna.I XC40:ns fall skriver Green NCAP:

”XC40 presterar bra i de flesta tester för utsläpskontroll. Men när det kommer till motorvägstest med högbelastning – är utsläppen av kolmonoxid på en så hög nivå att alla poäng stryks. Stjärnorna bestäms av en bils energieffektivitet och här presterar den bara en indexsiffra på 2,3. Effektivitet är marginell i de flesta labtester och dålig i cykeln med hög belastning. Totalt sett har bilen en rimlig kontroll av utsläpp, men den tappar på grund av sin dåliga energieffektivitet.”

Läs mer: Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna

Med tanke på att allt annat än fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstest är en flopp för många tillverkare – kan man ju hoppas på att de även tar Green NCAP:s stjärnor på lika stort allvar framöver.

Green NCAP:s stjärnor:

5 stjärnor: Genomgående strålande prestanda och väldigt låg bränsle- eller energiförbrukning.

4 stjärnor: Genomgående bra miljöprestanda.

3 stjärnor: Medel till bra prestanda utan att klara sig bättre än konkurrenterna.

2 stjärnor: Nominell genomgående miljöprestanda och i avsaknad av viss utsläpps- eller bränslesänkande teknik – utrymme för förbättring.

1 stjärna: Marginell miljöprestanda uppvisades kompromisser kring kontrollen av utsläpp och energieffektivitet. Markant utrymme för förbättring.

0 stjärnor: Miljöprestandan klarar precis minimilagkraven. Möjligtvis föråldrad utsläpps- och/eller bränslesparande teknik.

Felix Björklund

Mer om: Euro NCAP Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt