Elbilar

Nya linan ska ösa ut Fiats eldrivna 500-modell

FCA:s nya produktionslina har kostat 7,3 miljarder kronor. Alberto Cirio, guvernör för Piemonte, Chiara Appendino, borgmästare för Turin, Pietro Goröier, COO för FCA, Claudio Palomba, prefekt för Turin samt chefen för monteringen vid Mirafiori-fabriken.  Foto: FCA

Koncernens nya produktionslina i Turin har kostat 7,3 miljarder. Den kommer kunna leverera 80 000 exemplar årligen av Fiats batteridrivna 500-modell.

Publicerad

Bilen har varit en kassako för Fiat Chrysler Automobiles. Trots att den samtida 500-modellen är inne på sitt elfte år slog den försäljningsrekord 2018. Då utannonserade FCA sina planer på en ny batteridriven version – och nu står Fiat 500 BEV i startblocken.

Koncernen har plöjt ned 7,3 miljarder kronor i Mirafiori-fabrikens nya produktionslina. Från och med det andra kvartalet 2020 ska anläggningen i Turin kunna spotta ut 80 000 exemplar av den nya elbilen årligen – en volym som kan ökas. Redan i år kommer fabriken tillverka de första förproduktionsbilarna.

Oklart pris

Elbilen Fiat 500e existerar förvisso redan men är bara tillgänglig på ett fåtal marknader. Batteriet på 24 kWh ger den utgående versionen en räckvidd på drygt 13 mil, och övriga prestanda har lämnat en del att önska. Under våren gick FCA ut med att 500:n framledes bara kommer erbjudas med ren eldrift, och 500 BEV blir den första modellen som använder FCA:s elbilsplattform. Vad den nya elbilen kommer få för prestanda är dock oklart.

Modellen utgör bara ett första steg i en mycket bredare investeringsplan som FCA har för Italien över perioden 2019-2021.

– Faktum är att gruppen kommer investera totalt fem miljarder euro som stöd för en omfattande förnyelse av produktutbudet, med introduktionen av 13 helt nya eller markant uppfräschade modeller och ett omfattande utbud av elfordon. Det inkluderar tolv elektrifierade versioner av nya eller existerande modeller, säger Pietro Gorlier, operativ chef för FCA till Inside EVs.

Stolta över lokal utveckling

Inom koncernen är man väldigt stolta över att samtliga delar av 500 BEV är utvecklade på plats i Fiats hemstad, och FCA kommer avsätta omkring 1 200 personer för produktionen. Riktmärket 80 000 exemplar ska dock ställas mot att klassens batteridrivna ledare på Europamarknaden, Renault Zoe, som mest har sålt 40 000 exemplar per år.

Under de närmaste månaderna ska samtliga verktyg bytas ut, och 200 robotar kommer att automatisera all svetsning. Nyligen gick startskottet när produktionslinans första Comau-robot installerades under viss pompa – Pietro Gorlier konstaterade då att dagens firande markerade inledningen på ett nytt kapitel för Mirafiori.

Det finns också ett svenskt kapitel kring den elektrifierade italienaren. Redan 2010 levererade EV Adapt och Alelion den första batteridrivna Fiat 500:n. De två bolagen i Nödinge utanför Göteborg konverterade modellen genom att helt sonika lyfta ut förbränningsmotor och bensintank, och montera in Alelions egenutvecklade drivlina.