Nya kravet: Sätt specialskyltar på gas- och e-fordon

2019-03-12 14:15  

Explosionen i Klaratunneln innebar inte bara att SL-bussen brann ner – det eldade igång verkstadsbranschen som nu kräver att gas- och elektrifierade fordon bör märkas ut bättre.

I söndags försökte en SL-buss köra in i Klaratunneln. Skälet varför är okänt, men tack vare höjdhindret innan tunnelmynningen så stoppades bussen. Kollisionen med hindret ledde till att en gastank på bussens tak exploderade vilket resulterade i att bussen brann ned. Och just säkerhetsrisken har fått verkstadsbranschen att reagera.

– Även om gas och e-bilar är säkra så uppstår det ibland bränder av olika skäl. Vi som branschförening blir ofta kontaktade av Räddningstjänsten och andra som berörs vid eventuella olyckor. Polisen, brandkåren, ambulanspersonal, bärgare, bildemonterare med flera har många frågor om gas och e-fordon som man vill ha besvarade, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF).

Läs mer: ”Bråttom öka kunskapen om brinnande gas- och elfordon”

Enligt Ericsson är ett stort problem vid olyckor att räddningspersonalen på plats inte vet vad för typ av fordon de har att göra med. Det finns inget snabbt sätt att identifiera om det är gas-, bensin eller eldrivet.

– När jag får läsa att någon säger att jag kände hettan från explosionen och det regnade splitter på min bil, blir jag orolig. Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankarna kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10-15 meter långa, säger han.

Inte en enda gången olyckan skett

Olyckan i Stockholm är inte en engångsföreteelse och 2013 skedde en liknande incident – dock utan att gasen fattade eld. I båda fallen har personskadorna varit små, men det finns olyckor där utfallet blivit värre. I Göteborg skadades flera brandmän 2016 då en gasbuss brann i Gnistängstunneln. Två brandmän slungades iväg av tryckvågen och ytterligare en skadades av en flygande gastank.

– Tyvärr har inga framsteg skett när det gäller handhavande av gas- och elfordon. Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar. SFVF arbetar för att få myndigheter och politiker att följa denna viktiga fråga, säger Bo Ericsson.

Läs mer: Gasbussar inte mer brandbenägna – men ifrågasatta

För att få upp frågan på dagordningen kommer SFVF tillsammans med Södertörns brandförsvar hålla pressträff i slutet av mars. Där kommer man lyfta fram riskerna med elektrifierade bilar och gasfordon för både räddningstjänst och verkstäder.

På tisdagseftermiddagen öppnade Klaratunneln i centrala Stockholm igen. Avstängningen har haft stor påverkan på trafiken med långa köer som följd.

Fotnot: Gröna registreringsskyltar finns redan i dag och används av de med saluvagnslicens. Dessa kan tilldelas de som tillverkar, transporterar eller handlar med motordrivna fordon eller släpfordon. Licensen ger rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på allmän väg inom Norden.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt