Nya Kina-Saaben blir elektrisk

2012-08-15 10:02  
Kinesiska Baic har moderniserat och snyggat till Saab 9-5 och lanserar den under namnet C70. När prototypen till den helektriska varianten visades upp i Peking hade den beteckningen C71 EV. Foto: Boston Power

Det kinesiska bilföretaget Baic har gjort en modern version av gamla Saab 9-5 och lanserar den under namnet C70. Nu ska den bli elektrisk med hjälp av batteriföretaget Boston Power.

- Vi kommer att få ut cirka hundra eldrivna bilar redan i år och räknar med flera tusen under 2014, säger Boston Powers grundare Christina Lampe-Önnerud till Ny Teknik.

Boston Power skrev förra veckan ett samarbetsavtal med Beijing Electric Vehicle Company Bjev, ett dotterbolag till Beijing Automomotive Industry Company Baic som 2009 köpte verktyg och rättigheterna att tillverka Saabs gamla 9-5 och 9-3-modeller.

Baic planerar fyra modeller med Saabteknik och Saabmotorer – C50, C60, C70 och C80, enligt bilsajten China Car Times.

Först ut är C70, en inte helt okontroversiell modellbeteckning eftersom Volvo har C70 som beteckning på sin cabriolet.

I förra veckan visades prototypen till en helelektrisk C70 upp med ett batteripaket på hela 35 kWh, nästan femtio procent starkare än batterierna i helelektriska Nissan Leaf.

Det är ett nästan lika kraftfullt batteripaket som Boston Power byggde för det svenska Saabprojektet Saab 9-3 Zero Emission, ett projekt som avslutades när Saab Automobiles fick akuta problem för ett och ett halvt år sedan.

I det gamla Saabprojektet använde Boston Power Swing 4400, i Baic-Bjev-projektet är det den nya cellen Swing 5300 som används.

- I vårt samarbete med Baic-Bjev har vi förenklat det batteripack som vi tog fram för Saabprojektet, använt ny elektronik och sänkt kostnaden. Vi använder även här Swing battericeller, men med högre kapacitet, säger Christina Lampe Önnerud.

Några kontakter med Saabs nya ägare, det svensk-kinesiska konsortiet Nev, har inte tagits från någondera hållet.

- Vi är väldigt fokuserade på ett antal bilkunder i Asien och Europ, men nya Saabägaren är inte bland dem, säger hon till Ny Teknik.

Boston Power startar nu ett forskningscentrum i Kina samtidigt som man i stort sett är klar med en komplett batterifabrik utanför Shanghai.

Den toppmoderna batterifabriken, som ska stå klar i slutet av det här året, får en årlig kapacitet på 400 MWh litiumjon-celler eller cirka 15 000 batteripaket.

I september förra året tog Boston Power in 125 miljoner dollar i nytt kapital, i huvudsak från privata kinesiska investerare.

Boston Power hade då misslyckats med att få det amerikanska energidepartementets stöd för att bygga en batterifabrik i USA.

I stället erbjöds Boston Power en ny hemvist i Kina med generösa etableringsvillkor, lågräntelån och nu ett flerårigt samarbetsavtal med Baic-Bejv.

I samband med att den nya fabriken blir klar flyttar också företagets huvudkontor till Peking. Christina Lampe Önnerud lämnar då ledningen för Boston Power med har kvar sin ägarandel tillsammans med maken Per Önnerud, även han doktor i kemi från Uppsala universitet.

Läs också Ny Tekniks intervju med Christina Lampe Önnerud om hur Kina vann kampen om batterifabriken.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt