Fordon

Nya Golf blir snålare med mildhybrid-teknik

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

VW:s storsäljare får tre mildhybrid-versioner – samt två laddhybrider. Nya Golf har dessutom fler assistanssystem än någonsin, som bland annat använder svärmintelligens.

Publicerad

Sedan lanseringen av ”typ 1” 1974 har Volkswagen sålt 35 miljoner exemplar av sin Golf. Av dessa registrerades 560 000 i Sverige, vilket gör modellen till en av de populäraste på vår marknad. Nu släpper VW sin åttonde version av Golf, som lanseras i Sverige under det första kvartalet nästa år.

Och även om förändringarna utvändigt är försiktiga så har en hel del ny teknik hittat in under skalet. Från att ha erbjudit en hybriddrivlina får Golfen nu hela fem. Tre av dem är mildhybrider (eTSI), där motorerna backas upp av små batterier med 48-voltsteknik. Effekterna ligger på 110-, 130- och 150 hästkrafter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här