Fordon

Nya Formel E-bilen har extrem återvinning

Den tredje generationens Formel E-bil tar flera teknikkliv. Bland annat ska den kunna köra 40 procent av ett lopp på sin bromskraftåtervinning.

Publicerad

Sju tillverkare har anmält att de ska delta i FIA:s nionde upplaga av Formel E, den eldrivna varianten av Formel 1. Det är Porsche, Maserati, Jaguar, Nissan, DS Automobiles (Citroens lyxiga avknoppning) samt indiska Mahindra Racing och NIO 333 – som går under brittisk-kinesisk flagg. Det skriver FIA i sitt pressmeddelande. De kommer att köra Gen3.

Ett tillägg i den nya elbilen är en andra motor på framaxeln, med en peakleverans på 250 kW. Eldrivlinans kraftbegränsning flyttas därmed från tidigare 250 kW (340 hk) till 350 kW (475 hk), vilket är den bakre motorns peakvärde. Det gör att topphastigheten landar på 322 km/h, att jämföra med tidigare 280 km/h.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här