Nya Ford Flex får halm i plasten

2009-12-03 08:14  
Förvaringslådan i baksätet på Ford Flex

Biltillverkaren Ford sänker vikten med halmplast i en kommande modell. Först i världen, enligt egen utsago.

Två förvaringsfack i bakersta sätet på nästa års modell av Ford Flex ska förstärkas med halm. Den nya komponenten består av polypropen med 20 procent halm från vete som armering.

Enligt Ford väger det nya materialet cirka 10 procent mindre jämfört med plast som förstärkts med exempelvis glasfiber. Därmed sägs bränsleförbrukningen minska med cirka 9 ton per år.

– Ett förvaringsfack kanske ser ut som en blygsam start, men det öppnar dörren för fler tillämpningar, säger Ellen Lee som är plastexpert på Ford i ett uttalande.

Företaget överväger redan att använda det nya materialet till förvaringsfack i mittkonsolen samt detaljer på dörrar och armstöd. Enligt Ellen Lee har halmen goda mekaniska egenskaper och möter företagets krav på prestanda och hållbarhet. Halm finns det desutom i överflöd. Det är en restprodukt från veteåkern och konkurrerar därmed inte med produktion av mat.

Den nya halmplasten har utvecklats i samarbete med kanadensiska University of Waterloo som en del i projektet Ontario Biocar Initiative. Enligt Ford blir man nu först i världen med att använda miljövänliga halmförstärkta plastkomponenter i fordon. Samtidigt påpekar bolaget att grundaren Henry Ford utvecklade en produkt som kallades Fordite redan på 1920-talet. Det användes i rattar och bestod bland annat av halm, gummi och svavel.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt