Fordon

Nya flygplatschefens otacksamma uppgift

Berlins flygplats, men ännu inga flygplan eller passagerare. Foto: BER

Kandidaterna har inte precis stått på kö till jobbet som ny flygplatschef i Berlin. Men det blir en utvecklingschef vid Rolls-Royce som får jobbet.

Publicerad

Karsten Mühlenfeld är kandidaten som de tre inblandade parterna (staden Berlin, delstaten Brandenburg och tyska staten) till slut kunde enas om.

Han har precis lämnat sitt jobb som utvecklingschef hos flygmotortillverkaren Rolls-Royce och började i februari sitt nya jobb hos tågtillverkaren Bombardier.

Men nu plockas han för att slutföra färdigställandet av Berlins nya internationella storflygplats BER, ett bygge som kantats av förseningar, skandaler, avskedanden och fördyringar.

Nuvarande vd Hartmut Mehdorn meddelade i december att han lämnar sitt uppdrag senast i slutet av juni.

Hans efterträdare får en tuff uppgift. Flygplatsbygget är redan flera år försenat, och senaste tid för att öppna för trafik är slutet av 2017. Bygget måste vara klart senast i juni 2016, för under hösten samma år träder nya strängare klimatregler i kraft, vilka kommer att kräva nya ombyggnader. Till sådana finns varken tid eller pengar.

Ytterligare ett problem är att flygplatsen bedöms som för liten redan innan den öppnats. När flygplatsen planerades missbedömde man trafikutvecklingen.

Avgående vd Mehdorn föreslog i december att man bygger ännu en terminal nordost om huvudterminalen för åtta till tio miljoner passagerare per år.

Mühlenfeld måste nu snabbt ta ställning till en utbyggnad samtidigt som han måste hålla tidplanen för de ombyggnader av brandskyddet i resten av anläggningen som försenat bygget.