Nya drönaren skjuts iväg med katapult

2017-05-04 11:30  

Nu har Lockheed Martin presenterat nästa steg inom militär drönarteknik. ”Fury” skjuts iväg med katapult, och kan spana i 15 timmar – från höjder på över 4 500 meter.

Världens krigsmakter storsatsar på drönare, och Lockheed Martin har lång erfarenhet av att skapa obemannade flygplan. Redan på 70-talet testade USA:s flygvapen och CIA Lockheed-drönaren D-21 över Kina. Den monterades ursprungligen ovanpå det ikoniska spionplanet M-21 ”Blackbird”, vilket tyvärr slutade med en dödsolycka.

Drönaren gjorde bara fyra flygningar över folkrepubliken, och tyvärr gav de dålig utdelning. 1971 togs D-21 ur tjänst.

Bland Lockheed Martins framgångsrika drönarmodeller finns bland annat RQ-170 Sentinel, som fortfarande är i tjänst. Nu har tillverkaren presenterat nästa steg – och de har valt att skala ned storleken.

”Fury” har bara dryga fem meter mellan vingspetsarna. Drönaren klarar samtidigt att bära över 90 kilo, och kan således packas full med avancerad spaningsutrustning. Uppdragen kommer dels att handla om informationsinhämtning.

Utöver visuell spaning ska den kunna fånga upp fiendens kommunikation. Med kapacitet att flyga på höjder över 4 500 meter kan Fury även agera länk för de egna truppernas kommunikation om satelliter störs ut eller skjuts ned. Drönaren kan också samarbeta med det egna artilleriet.

Läs mer:

Läs mer: Saabs teknik ska få drönare att samsas med flygplan

För flottan torde Fury klara många uppdrag som annars skulle skötas av dyra Seahawk-helikoptrar. Den förarlösa farkosten har flera styrkor – en är flygtiden på över 15 timmar. Drönaren behöver dessutom inget flygfält.

Vid start skjuts den iväg på en liten ramp, i stil med 2:a världskrigets V1-raketer. Den här rampen ryms dock på ett lastbilsflak eller ett fartygsdäck. Till detta kommer en landningssträcka på noll meter, för Fury fångas in i ett nät. Se klippet med start och landning.

Trots sin propeller sägs modellen ha en väldigt liten radarsignatur, och den ska dessutom vara tämligen tyst. Fury har redan hunnit med 400 testtimmar vid Yuma Proving Ground och Lockheed Martin uppger att de samtalar med potentiella köpare, både i USA och i andra länder.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt