Nya designen ska rymma fler passagerare i flygplan

2018-04-20 10:07  
Foto: Aviointeriors

En designutveckling som får lågprisbolagen att jubla och trots sitt färgglada utseende pekar det mot en dyster framtid.

Att få in ytterligare passagerare på ett plan är guld värt. Och lågprisbolag inom flygindustrin kämpar tappert för att göra just det. För att pressa biljettpriser än mer har både mat och bagage tagits bort, och vissa har till och med talat om att ta betalt för toaletterna.

Men att få in fler passagerare är ändå det viktigaste för italienska Avioninteriors. På flygmässan Aircraft Interiors Expo i Hamburg avtäckte man Skyrider 2.0.

Och man kan inte anklaga designfirman för att sätta komfort i första rummet. Problemet med knäutrymme löser de galant – eftersom stolarna mer eller mindre innebär att passagerarna får stå upp.

Ska rymma 20 procent fler passagerare

Aviointeriors beskriver själva sin skapelse som något som tillåter ultrahög densitet i kabinen. Exakt hur mycket kan man fråga sig – och svaret är enligt byrån att man ska kunna få in 20 procent fler passagerare. Det görs möjligt av den upprätta positionen, men även att stolarna endast är 58 centimeter breda. Sätena ska endast väga hälften av en normalt ekonomiklass-stol och endast kräva minimalt med underhåll.

Läs mer: Kinas nya bombplan har det bästa av två världar

Som slutkläm skriver de: Skyrider 2.0 är lågprisbiljetternas nya frontlinje – och ger de som inte i dag har råd att flyga en möjlighet.

Konceptet lämnar dock en del frågetecken. Det framfick inte om stolen går att justera för olika höjd så de blir mer anpassade för barn och människor med handikapp till exempel. Eftersom de gjort stolen smalare väcks frågor om de är lämpliga för storvuxna personer. Om det här är framtiden – kommer de som snålar på biljetten verkligen kunna uppleva skillnaden mellan ekonomiklass och ingen klass?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt