Fordon

Nya designen låter Boeings plan nosa på överljudsfart

Foto: Boeing

Transonic Truss-Braced Wing öppnar för en supertunn vinge med ett spännvidd på nära 52 meter. Boeings senaste design ger hastigheter på mach 0,8.

Publicerad

Just nu pratas det mycket om överljudsplan, samtidigt vässar flygplanstillverkarna kapaciteten hos sina konventionella modeller. Och nu presenterar Boeing tekniken som kommer låta deras passagerarflygplan nosa på överljudsfart. Det är den nya versionen av bolagets Transonic Truss-Braced Wing (TTBW). Enligt Boeings forskare kommer den nya vingdesignen innebära att planet kan flyga snabbare och högre än vad som varit fallet med föregående TTBW-koncept.

De vingformade stag som löper från flygkroppens undersida gör det möjligt att ha supertunna vingar med en stor spännvidd – på 51,8 meter. Genom att ge vingarna en starkare svepning bakåt har man ökat stagets belastningskapacitet. Resultatet blev en mer integrerad design som ökar flygplanets kapacitet markant.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här