Nya bromsar tystar godstågen

2013-06-26 14:31 Håkan Abrahamson  
Bromsbackar av konstfibermaterial ska få tyst på godstågen. Foto: Deutsche Bahn

Den här veckan inleds arbetet med att byta bromsbackar på Europas 600000 godsvagnar för att få tystare godstrafik.

Arbetet inleds i Tyskland, som gått i spetsen för att hitta en metod att minska bullret som uppstår när långa godståg rullar fram på rälsen.

Forskare är numera medvetna om varför bullret uppstår: De bromsbackar av gjutjärn som traditionellt används på godsvagnar orsakar ojämnheter på hjulen när de bromsas. Dessa i sin tur ger upphov till ojämnheter på rälerna. Oljudet som uppstår när hjul och räls möts kan i vissa fall jämföras med ljudet från en trycklufthammare.

På många persontågsvagnar har bromsbackarna ersatts med skivbromsar på hjulaxeln. Men att byta till ett sådant bromssystem på Europas alla 600000 godsvagnar skulle bli alldeles för dyrt. Ett annat system med kompositbromsar som används i vissa nya godsvagnar blir också för dyrt eftersom hela bromssystemet på vagnarna måste byggas om.

Nu har internationella järnvägsunionen UIC godkänt en ny typ av bromsback, tillverkad av konstfibermaterial, som kan användas i de befintliga bromssystemen, och som inte ger upphov till ojämnheterna på järnvägshjulen. Bromsen kallas LL (Low noice, Low friction).

Ett provtåg har rullat 200000 km genom de flesta länder i Europa, däribland Sverige. Bland de järnvägsbolag som deltagit i testerna finns Green Cargo.

På måndagen inledde Tyska järnvägsbolaget DB Schenker Rail arbetet med att byta bromsbackar. Schenker Rail har 60000 godsvagnar. Totalt finns i Tyskland 180000 godsvagnar och i hela Europa 600000 vagnar.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt