Nya brandbilar för naturkatastrofer

2014-01-09 11:39  
En 20-tons brandbil som kan fungera som basstation för 100 räddningsarbetare utvecklas i Japan. Foto: Jap. Ministry of Internal Affairs and Communications

Brandbilarna som sattes in i räddningsarbetet vid naturkatastrofen i Japan i mars 2011 klarade inte uppgiften. Nu ska nya utvecklas.

9000 brandbilar och 30000 brandmän från hela Japan sattes in i räddningsarbetet efter jordbävningen och tsunamin i Tohokuregionen den 11 mars 2011.

Efteråt kunde man konstatera att insatsen hade många brister. Inte minst upptäckte man brister i utrustningen. Brandbilarna som användes var en svag punkt.

Dessa var utrustade för att främst släcka bränder i de regioner där de var stationerade, och inte att rädda människor i det svårt tsunamidrabbade området i nordöstra Japan.

Personal som sattes in kunde senare vittna om att de bara hade tunna tält att sova i och knappt kunde tvätta sig. Ganska snart tog de kyliga nätterna musten ur räddningspersonalen.

Den japanska katastrofmyndigheten har initierat utvecklingsprogram för att ta fram nya räddningsfordon som är användbara vid jordbävningar och efterföljande tsunamivågor.

En sådan brandbil ska exempelvis ha möjlighet att fungera som en basstation för hundra räddningsarbetare. Denna 20-tons bil är försedd med en container som kan skjutas ut från sidan och användas i räddningsarbetet eller för övernattning. Den ska innehålla uppblåsbara tält, elverk, sängar, strålkastare, enkla toaletter och duschar.

Ett annat fordon som utvecklas ska ha amfibieegenskaper. Erfarenheter från den senaste katastrofen visar att brandbilarna inte kunde ta sig fram i de översvämmade områdena. Gummibåtar som sjösattes punkterades av kringflytande bråte.

Nu inriktar man sig på att ta fram mindre amfibiefordon som specialanpassas för enskilda uppgifter, exempelvis att spruta vatten, rädda liv eller få fram förnödenheter. De ska kunna röja undan bråte med roterande skovlar i fronten. I farliga miljöer ska de kunna fjärrstyras för obemannade insatser. De ska även förses med punkteringsskyddade däck.

Man ska även ta hjälp av flygvapnet för att transportera brandfordon till drabbade områden. Vid orkanen som drabbade ön Izu-Oshima i oktober flögs räddningsfordon in med hjälp av flygvapnets Herculesplan. Det var första gången som sådana transportplan sattes in för denna uppgift.

Myndigheten ska även undersöka vilka brandbilar som kan transporteras med helikopter. Fordonen får då väga maximalt fem ton, enligt myndigheten.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt