Fordon

Nya bilmärket storsatsar på Europa

Volvos nya syskon Lynk & Co 01. Foto: Lynk & Co

Kinesiska Geelys nya bilmärke Lynk & Co, systerbolag till Volvo Cars, gör en stor satsning på Europa med start 2018. Bolaget vill kombinera nätförsäljning med en egen kedja av återförsäljare.

Debutmodellen, en mindre SUV som premiärvisades i Göteborg i oktober, lanseras på den kinesiska marknaden sista kvartalet nästa år och i Europa och USA senare under 2018, avslöjar bolagets vd Alain Visser i en intervju med Automotive News.

Lynk kommer att satsa på en egen kedja med omkring 500 bilhandlare i Europa. Det blir dock inga stora bilhallar utanför stadskärnorna utan mindre försäljningsställen och i shoppinggallerior samt tillfälliga ”popup-stores”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här