Nya bensinmotorn ”härmar” en diesel

2017-10-30 12:40  
Mazdas Skyactive-X. Foto: Mazda /skärmdump youtube

Snål och stark som en diesel – med prestanda och karaktär av en bensinare. Mazdas nya motor Skyactive-X ska vara det bästa av två världar. Men räcker det för att rädda förbränningsmotorerna?

Under den pågående bilmässan i Tokyo ryckte Mazda skynket av sin senaste motorteknologi. Skyactive-X ger löftet om fantastiska effektiviseringar – men istället för att vara en ny form av hybrid eller sinnrik elmotor är nyheten en traditionell förbränningsmotor, med en spännande twist. Den ska ha vridmoment och bränsleekonomi som en diesel, men utsläpp och prestanda som en bensinmotor.

För de som inte är allt för insatta i förbränningsmotorer kan nämnas att bensin- och dieselmotorer fungerar lite olika. Med risk för att vara på en för basal nivå: Bensinmotorer (ottomotorer) har tändstift som antänder en blandning av bränsle och luft. Dieselmotorer komprimerar luften i en cylinder innan den tillsätter bränsle – som sedan spontanantänder.

En av de stora skillnaderna mellan de båda är att bensinmotorns tändstift ger en gnista, medan antändningen i en dieselmotor sker vid multipla ställen i förbränningskammaren. Därför ger kompressionsantändning (diesel) snabbare- och mer fullständig förbränning. Detta till mindre volym bränsle.

Läs mer:

Läs mer: Nya batterierna: 6 minuters laddning ger 32 mil

Nu har Mazda alltså åstadkommit en slags hybrid som drivs av bensin, men har kompressionsantändning á la diesel. Detta genom att ha finslipat sin så kallade ”homogeneous charge compression ignition-teknik” till perfektion. Potentialen är enorm, och en liknande teknik (Mahle jet-ignition) används inom Formel 1.

Men hur har man lyckats? Det finns bara ett minimalt fönster där kompressionsantändning är möjlig i vanlig bensin, och det krävs att ganska många parametrar är rätt för att tekniken ska fungera korrekt.

Mazda använder sig av ett litet tändstift som hjälper till att initiera kompressionsantändningssekvensen, som kan vara aktiv eller ej beroende på vad som krävs.

Det hela kallas för ”Spark Controlled Compression Ignition” (SPCCI) och jämfört med Mazdas nuvarande bästa bensinare levererar den nya Skyactive X 10-30 procent högre vridmoment, 20 procent bättre bränsleekonomi och totalt sett en bättre respons.

Men tro inte att du kan springa till närmaste återförsäljare – första gången vi kommer att få se den nya motorn i produktionstillämpning är 2020. Då under huven på en Mazda3.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt