Fordon
Nya bensinmotorn ”härmar” en diesel
Mazdas Skyactive-X. Foto: Mazda /skärmdump youtube
Snål och stark som en diesel – med prestanda och karaktär av en bensinare. Mazdas nya motor Skyactive-X ska vara det bästa av två världar. Men räcker det för att rädda förbränningsmotorerna?
Under den pågående bilmässan i Tokyo ryckte Mazda skynket av sin senaste motorteknologi. Skyactive-X ger löftet om fantastiska effektiviseringar – men istället för att vara en ny form av hybrid eller sinnrik elmotor är nyheten en traditionell förbränningsmotor, med en spännande twist. Den ska ha vridmoment och bränsleekonomi som en diesel, men utsläpp och prestanda som en bensinmotor.
För de som inte är allt för insatta i förbränningsmotorer kan nämnas att bensin- och dieselmotorer fungerar lite olika. Med risk för att vara på en för basal nivå: Bensinmotorer (ottomotorer) har tändstift som antänder en blandning av bränsle och luft. Dieselmotorer komprimerar luften i en cylinder innan den tillsätter bränsle – som sedan spontanantänder.