Fordon

Nya banor sätter fart på svensk järnväg

Grafiken i jpg-format.
Illustration: Jonas Askergren

Höghastighetståg för passagerare som kör 350 km/h. Mer spårkapacitet för godstrafiken. Så vill Banverket få fart på svensk järnväg. I höst ska politikerna fatta beslut om hur transporterna i Sverige ska lösas i framtiden.

Publicerad

Götalandsbanan Stockholm–Göteborg och Europabanan Stockholm–Öresund ökar kapaciteten för både persontrafiken och godstrafiken. I dag står järnvägen för en knapp fjärdedel av godstransporterna. Andelen kan öka till en dryg tredjedel om höghastighetsbanorna byggs.

Prognosen ingår i Banverkets snabbanalys av förutsättningarna för höghastighetsbanor i Sverige.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här