Nya banor sätter fart på svensk järnväg

2008-06-10 12:58  

Höghastighetståg för passagerare som kör 350 km/h. Mer spårkapacitet för godstrafiken. Så vill Banverket få fart på svensk järnväg. I höst ska politikerna fatta beslut om hur transporterna i Sverige ska lösas i framtiden.

Götalandsbanan Stockholm–Göteborg och Europabanan Stockholm–Öresund ökar kapaciteten för både persontrafiken och godstrafiken. I dag står järnvägen för en knapp fjärdedel av godstransporterna. Andelen kan öka till en dryg tredjedel om höghastighetsbanorna byggs.

Prognosen ingår i Banverkets snabbanalys av förutsättningarna för höghastighetsbanor i Sverige.

Analysen bildar underlag för regeringens infrastrukturproposition, som väntas i höst.

De nya höghastighetsbanorna kan, enligt en prognos från en forskargrupp vid KTH, innebära att andelen av de långväga godstransporterna på dagens järnväg ökar från 25 till 35 procent till år 2020. Samtidigt skulle lastbilstransporternas andel minska från 38 till 32 procent.

Ann Norrby

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt