Ny Teknik testar: Volvos hybrid

2013-10-04 12:49  

NY TEKNIK TESTAR. Det är kul att köra elbil, framför allt för den direkta utväxlingen från motor till däck. Och för samvetet. Men priset gör att Volvos plug-in-hybrid knappast blir en folkbil.

Jag startar bilen en stilla morgon i ett sovande villaområde. Motorn susar och jag rullar tyst iväg efter en lätt touch på gaspedalen.

Strax svänger jag upp på motorvägen och trycker upp hastigheten till 110 km/h, utan att lämna avgaser efter mig. Men i normal körning på landsväg känns den faktiskt lite tung.

För att fortsätta köra på den el som jag laddade från eluttaget hemma, knäpper jag på ”pure”-läget. Annars är ”hybrid” det förvalda läget.

Plug-in-hybriden – V60 D6 – är Volvos recept mot räckviddsångesten, det vill säga oron för att batterierna inte håller hela vägen till färdmålet. För det är inte kul när batterierna är urladdade. Inget är så skoningslöst som en elmotor utan el.

Bilen har två motorer, en 68 hästkrafters elmotor som driver bakaxeln och en 2,4 liters turbodiesel på 215 hästkrafter som driver framhjulen. Enbart elmotorn räcker 50 kilometer. Dieselmotorn kan ta över om man vill spara batteriladdning, och den kan också ladda batterierna om energinivån är låg.

När jag kör på hybrid så avgör ett styrsystem om bara den ena motorn ska vara i gång, eller båda två parallellt. Bränsleförbrukningen är en av de faktorer som avgör hur hybriden drivs, men även prestanda och komfort finns med i styrsystemets beräkningar. Enligt Volvo är koldioxidutsläppen 65 procent lägre från plug-in-hybriden än från V60 med enbart dieselmotorn.

Men det går också att köra utan miljöhänsyn. Jag kan ösa på för fullt om jag vill, genom att koppla in ”power”-läget, till exempel vid omkörning. Eller bara för att det är kul. Med ett enkelt knapptryck arbetar båda motorerna tillsammans 215 plus 68 hästkrafter. Det märks.

V60-hybriden är kompromiss mellan miljö och framkomlighet. Men priset är kompromisslöst: 524 000 kronor. Det är nästan 200 000 kronor mer än motsvarande bil med likadan dieselmotor.

Delar med Vattenfall

Volvo och Vattenfall äger tillsammans den teknologi och de licenser som är kopplade till plug-in-hybridteknologin. Företagens gemensamma mål är att testa och utveckla tekniken. Samarbetet uppstod 2006 då utvecklingsavdelningarna ville utveckla en elbilsprototyp tillsammans.

Hittills har 2 200 bilar levererats, och till nästa år beräknas den europeiska marknaden vilja ha 9 000 bilar. Efterfrågan är särskilt stor i Holland.

Motor: Femcylindrig 2,4-liters diesel på 215 hk. Elmotor 68 hk.

Kraftöverföring: Laddhybridens vridmoment är 640 Nm jämfört med 440 Nm för dieseln utan elmotor. Sexväxlad automatlåda. Framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift.

Acceleration: 6,1 sekunder från 0 till 100 km/h. Enbart dieseln accelererar på 7,7 sekunder.

Laddtid: Cirka 3,5 timmar vid 16 A.

CO2-utsläpp: 48 g/km i hybridläge. 162 g/km för enbart dieseln. Eldrift – beroende på elen.

Tjänstevikt: Drygt 2 000 kg.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt