Fordon

Ny Teknik testar: Volvos hybrid

Volvos hybrid är en dyr pjäs och går loss på minst 524 000 kronor.
Ny Tekniks chefredaktör provkör.

NY TEKNIK TESTAR. Det är kul att köra elbil, framför allt för den direkta utväxlingen från motor till däck. Och för samvetet. Men priset gör att Volvos plug-in-hybrid knappast blir en folkbil.

Publicerad

Jag startar bilen en stilla morgon i ett sovande villaområde. Motorn susar och jag rullar tyst iväg efter en lätt touch på gaspedalen.

Strax svänger jag upp på motorvägen och trycker upp hastigheten till 110 km/h, utan att lämna avgaser efter mig. Men i normal körning på landsväg känns den faktiskt lite tung.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här