Fordon

Ny Teknik testar Think

Nu serieproduceras fabriksbyggda batteribilen Think City i Finland.
Norska Buddy är en fabriksbyggd batteribil som klassas som fyrhjulig motorcykel. På bilden nya Buddy Metro.
Tata Motors Indica Vista kommer som elbil till Norge under våren och till Europa i höst.
Tysk-danska City-El kan registreras som trehjulig motorcykel eller som EU-moped. MG Electronic.
E-z-Go, kinesisk fabriksbyggd batteribil som klassas som motorredskap. Normaco i Halmstad.
Daimler-Chryslers GEM är den mest sålda elbilen i USA. Importeras till Sverige av Rumec i Märsta.
Indiska Maranello (SCE Star) är en fabriksbyggd elbil som klassas som EU-moped. Finns att köpa i Norge.
Indiska Reva, som i Storbritanniens säljs under namne G-Wiz, är stor i Norge. Här är Reva Next Generation.
Italienska Teener, fabriksbyggd batteribil som klassas som EU-moped. Green Gemini i Skärholmen.
Franska Venturi gör en mängd elektriska fordon. Här är kommande Venturi Electric som kan utrustas både med solceller och vindkraftverk.
Fiat 500 kommer att finnas i elbilsversion i höst från Svenska EV Adapt och italienska Micro-Vett.
BMW:s Mini finns nu som laddhybrid i ett storskaligt försök i USA under namnen Mini-E.
Opel Ampera, den europeiska varianten av GM:s kommans laddhybridbil Chevrolet Volt. Planerad produktion från 2010.
Kinesiska BYD, Build Your Dreams, kommer med laddhybriden F3DM i sommar i Kina, men i Europa först 2011.

NY TEKNIK TESTAR. Visserligen är det bara sittplats för två, och visst är karossen av färgglad, lite småknottrig plast. Ändå känns det hyfsat bekvämt och gott om plats, ungefär som i min gamla Peugeout 206, när jag tillsammans med Tekniks Ukeblads reporter kör en ljusblå Think City på en testrunda på några mil runt Åbo. Något som bidrar till känslan av en relativt stor bil är att man sitter högt i Think, rakt över batteripacket som är placerat mitt under bilen.

Publicerad

Så fort vi svängt ut från Salutorget märker jag en skillnad mot att köra vanlig småbil. Gatorna är isblanka denna morgon, så fort jag trycker ner gas(?) pedalen märks elmotorns starka vridmoment och framhjulen vill spinna loss även vid låg fart.

Nåja, det tar inte lång tid att vänja sig. På motorleden, där körbanan är isfri är vi i gengäld snabbast iväg efter vartenda trafikljus.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här