Fordon

Ny Teknik testar självkörande bil i Tokyo

NY TEKNIK TESTAR. Toyota hakar på trenden med allt mer autonoma bilar. Målgruppen är äldre förare.

Publicerad

Vi sitter i en vit bil på en av Tokyos otaliga motorvägar. Trafiken är som vanligt tät. Farten är 65 km i timmen, Yasuharu Tanaka har just släppt ratten och flyttat fötterna från pedalerna. Bilen håller sig snällt kvar mitt i sin fil, även när vi går igenom en ganska snäv kurva. Då bromsar den in lite mjukt, och när vi går ur kurvan ökar den till 65 km i timmen igen.

När vi ska byta fil återtar Yasuharu Tanaka kontrollen, tills en annan vit bil dyker upp framför oss. Då blinkar det till i en skärm mitt på instrumentbrädan, och de båda bilarna börjar samspela. Bilen framför för, och bilen bakom följer. När föraren i bil ett trampar på gasen, gasar samtidigt bil två. Samma när han trampar på bromsen. Yasuharu Tanaka och vi andra i bilen kan följa samspelet i detalj på displayen. Själv kan han koppla av.

– Jag skulle kunna läsa tidningen men det rekommenderar vi inte, säger han.

Tekniken som håller bilen mitt i sin egen fil, som kombineras med adaptiv farthållning och kommunikation mellan bilarna, påminner om det som Scania visade på sin testbana för några dagar sedan. Skillnaden är att här är det på riktigt, och systemet ska införas i Toyotas bilar från 2015.

Två andra säkerhetssystem som också presenterades i dag och ska införas 2015 är automatisk inbromsning och undanmanöver för fotgängare, och automatisk hjälp att backa in och ställa sig exakt mitt i en parkeringsruta. Den sista kombineras dessutom med vidvinkelkameror och varningssystem för fotgängare och andra fordon när man ska köra iväg igen.

Många biltillverkare jobbar med och den här typen av förebyggande säkerhetssystem och kommunikation mellan bilar idag. Det ovanliga med Toyota är att man pekar ut en målgrupp för tekniken: Äldre förare.

De ser sämre, hör sämre, reagerar långsammare och orsakar flest olyckor, visar företaget med statistik från den japanska trafikpolisen, trafikforskningsinstitut och bilingenjörsföreningen. Sedan 2006 har äldre förare (65+) orsakat 100 000 olyckor i den japanska trafiken varje år.

När man jämför en förare i 30-årsåldern med en 60-åring har den senare ett synfält som är 25 procent mindre. Personen har förlorat mer än hälften av sin hörsel och mörkerseende och nästan all förmåga till avståndsbedömning. Närminnet är nästan halverat, och förmågan att se samband har minskat med en femtedel. Reaktionssnabbheten har minskat med en tredjedel. Så där håller det på.

En lösning vore förstås att tvinga äldre att ta om sitt körkort varje år, eller helt enkelt förbjuda dem att ge sig ut i trafiken. Men så resonerar Toyota. I stället satsar man på att bygga bilar som hjälper de äldre förarna.