Ny studie avslöjar – de gör de mest pålitliga bilarna

2019-05-10 13:24  
Foto: Peugeot

Tyska biltillverkare är kända för sin kvalitet och hållbarhet. Men nu får ingenjörskonsten sig en rejäl knäpp på näsan – för i en ny studie återfinns landets tillverkare i bottenskiktet.

Det är J.D. Power Europe som har studerat hur pålitliga våra bilar är. Vad deras analys har kommit fram till är att det race som tillverkarna har för att få ut den senaste tekniken på marknaden leder till problem för ägarna. Bland de tio vanligaste problemen som bilköpare har med sina nyinförskaffade fordon är hälften relaterade till ljud-, kommunikations-, underhållnings- och navigationssystemen.

Introduktionen av ny teknik har även påverkat pålitligheten hos biltillverkarna. Förr i tiden raljerades det ofta om franska produkters kvalitet och att eftermiddagsbilar höll ihop sämre. Lika mytisk var tysk kvalitet och ordning. Men så är inte längre fallet. 

Studien innehöll 11 530 bilar i Storbritannien, och den främste tillverkaren var Peugeot, vars bilar endast hade 77 problem per 100 fordon. Det vill säga mindre än ett fel per fordon. Strax efter fransoserna kom tjeckiska Škoda med 88 problem per 100 bilar. Även Hyundai, Nissan, Suzuki och Vauxhall producerar bilar med mindre än ett fel per fordon.

Dystert för tyska bilindustrin

För den tyska bilindustrin var det dystrare. Värst av alla tillverkare var BMW med 181 fel – rejält mycket sämre än branschsnittet på 119. Även Audi (167 fel) och Mercedes (136) drog ner det tyska medelvärdet då Volkswagen var den enda av tyskarna som klarade sig bättre än snittet med sina 113 fel. Vän av ordning ska nämna att Vauxhall är en Opel (tysk tillverkare) med ett annat märke – dock byggs volymen av bilarna i Storbritannien.

Men hur kommer det sig att det blivit så här? Upp- och nervända världen kan tyckas. J.D. Power lyfter fram att det just är introduktionen av mer sofistikerad teknik som har blivit en differentierande faktor i branschen. Tittar man noga på siffrorna så syns det att mer avancerad säkerhetsteknik får stort genomslag. Premiumtillverkarna, som ofta har fler av dessa sensorbaserade system, har mer än dubbelt så många fel jämfört med volymmärkena i den här kategorin. 

– När vi tittar på PP100-resultatet på relativt nya säkerhetstekniker står det klart att tillverkare fortfarande har mycket jobb kvar för att göra dessa perfekta – särskilt premiummärken som använder teknik som ett försäljningsargument, säger Josh Haliburton, chef för J.D. Power Europa, i ett uttalande.

Läs mer: Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna

Josh Haliburton menar att nya säkerhetssystem som fallerar även ger sekundäreffekten att det kan påverka förtroendet för kommande teknik.

– Det kommer att vara av stor vikt för biltillverkare att vinna kundernas förtroende för tekniken om de ska kunna övertyga potentiella köpare att fullt automatiserade fordon i framtiden kommer vara pålitliga. Exempelvis lär en köpare ifrågasätta säkerheten i en självkörande bil om märket fortfarande kämpar med noggrannheten i sina navigationssystem.

Så problemtyngda är tillverkarnas bilar enligt J.D. Power 

1.    Peugeot – 77 problem per 100 fordon   

2.    Skoda – 88 problem per 100 fordon    

3.    Hyundai – 90 problem per 100 fordon   

4.    Nissan – 94 problem per 100 fordon   

5.    Suzuki – 94 problem per 100 fordon   

6.    Vauxhall – 95 problem per 100 fordon   

7.    Kia – 101 problem per 100 fordon   

8.    Mini – 103 problem per 100 fordon   

9.    Volvo – 106 problem per 100 fordon   

10.    Honda – 109 problem per 100 fordon   

11.    Volkswagen – 113 problem per 100 fordon   

12.    Dacia – 114 problem per 100 fordon   

13.    Seat – 117 problem per 100 fordon   

14.    Mazda – 122 problem per 100 fordon   

15.    Renault – 122 problem per 100 fordon   

16.    Citroen – 126 problem per 100 fordon   

17.    Toyota – 134 problem per 100 fordon   

18.    Mercedes-Benz – 136 problem per 100 fordon   

19.    Land Rover – 142 problem per 100 fordon   

20.    Jaguar – 159 problem per 100 fordon   

21.    Audi – 167 problem per 100 fordon   

22.    Fiat – 173 problem per 100 fordon   

23.    BMW – 181 problem per 100 fordon

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt