Fordon

Ny spårvagn får ström från gatan

Strömmen överförs till spårvagnen via induktion. Bromsenergi lagras i kondensatorer på taket.

Premiärturen för en ny typ av spårvagn ägde rum idag. Den får ström via magnetfält i gatan. Borta är luftledning och strömskenor.

Publicerad

Primove kallar Bombardier sin nya spårvagn, som rullade ut på ett testspår i tyska Bautzen idag. Drivningen sker enligt induktionsprincipen.

Genom att lägga ner en kabel i gatan, och montera spolar på undersidan av spårvagnen, blir det möjligt att överföra ström från primärkretsen till sekundärkretsen utan mekanisk kontakt mellan vagn och kraftkälla. Systemet överför endast energi i de sektioner som täcks av spårvagnen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här