Ny slityta förlänger rälsens liv

2007-02-06 23:00  

På en av Sveriges tyngst belastade spårsträckor har nu Rerail, en utbytbar slityta för järnvägsräls, testats i en månad. - Vår räls har slitits betydligt mindre än referensskenan av konventionellt material, säger innovatören Anders Sundgren.

Det är inne på SSABs fabriksområde i Luleå, mellan masugnen och stålverket, som Rerail testkörs. Sträckan är trafikerad med 600 ton tunga vagnar, vilket ger ett dubbelt så högt axeltryck som på ett vanligt järnvägsspår. Påfrestningarna på rälsen är stora.

Traditionell räls görs hårdare genom att höja kolhalten i stålen, men det gör också materialet sprött när det är kallt. Rerail består av ett varmvalsat, härdbart borstål, dubbelt så hårt som vanligt stålräls och med en fem gånger så hög slagtålighet.

- Och i stället för att byta ut hela rälsen, räcker det med att fräsa ner 13 procent av den gamla skenan och belägga den med Rerail.

Utvecklingen sker i samarbete med hårdmetallföretaget Seco Tools, experter på fräsning, och med institutionen för maskinelement och Järnvägstekniskt centrum, båda vid Luleås tekniska universitet.

Försöken har gått bra, enligt Anders Sundgren. Han säger att Rerail håller dubbelt så länge som konventionell räls.

- Nu hoppas vi att vi kan få fram finansiering för att starta industriell tillverkning för att köra längre sträckor.

Även på SSAB är man positivt inställd till den nya rälsen.

- Det är jätteroligt att någon tänker kreativt i en så konservativ bransch där det inte har hänt mycket de senaste 100 åren. Än så länge har vi ju bara kört en månad, men det fungerar väldigt bra. Om Rerail håller vad det lovar kan det bli stort i branschen.

Och potential finns. Bara i Sverige finns drygt 1 000 mil järnväg och i år beräknas drygt 20 000 ton räls bytas ut.

Sofie Pehrsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt