Ny natt ger fler jobb på Volvo Cars

2015-05-05 06:07  
Nattskift på Volvo Cars ger nya jobb. Foto: TT

Nu lyser det dygnet runt i Volvo Cars Torslandafabrik. Nästan 1 500 personer, 200 fler än ledningen först räknade med, har fått jobb tack vare det nya nattskiftet och ökad produktionstakt.

Volvo tror på en allt ljusare framtid.

Ytterligare minst 200 ingenjörer ska anställas under året och cirka hundra konsulter ska få fast tjänst. På sikt, runt 2020, är det tänkt att Torslandafabriken ska utnyttja hela sin nyutbyggda kapacitet på 300 000 bilar per år, mot dagens 200 000 bilar, och då krävs mer folk.

Någon oro för att ha byggt på sig dyr överkapacitet, som en del andra biltillverkare i Europa brottas med, vill inte Volvochefen Håkan Samuelsson kännas vid.

– Självklart måste man vara väldigt noggrann när man satsar miljoner och anställer människor. Men vi tror på vårt nya modellprogram och måste kunna leverera bilar, säger han.

Näringsminister Mikael Damberg (S) gästade Volvo Cars på måndagsmorgonen sedan det första nattgänget på sju år gått av. Senast Torslandafabriken hade nattskift rullade det bara i två år och drogs in vid krisen 2008.

– Det är jätteroligt att vara här när Volvo växlar upp. Det är viktigt för Sverige, säger Mikael Damberg som också lyfter fram att Volvos satsning ger fler jobb hos underleverantörer, Göteborgs hamn och inom handel och service.

Volvo kan också glädja sig åt ökad försäljning. Globalt steg den 2,3 procent i april. USA står dock still på samma nivå som i fjol.

Redan innan den nya XC90 har nått återförsäljarna har det beställts 30|000 bilar och därför har Volvo bestämt sig för att om en månad höja produktionstakten i Torslandafabriken, från 48 till 50 bilar i timmen.

De kommande fyra åren ska alla modeller förnyas. Torslanda ska framöver renodlas till att bygga de större modellerna och fabriken i Belgien ska ta hand om bilarna på den mindre plattformen som Volvo utvecklar ihop med systermärket Geely. Då kan de inte hjälpa varandra om det blir ojämn efterfrågan på olika modeller, men Håkan Samuelsson beskriver det som en "optimal produktionsstruktur".

– Vi har naturligtvis möjligheter att vid speciella situationer också använda fabrikerna i Kina och den framtida fabriken i USA, säger han.

Intresset för att jobba på Volvo har varit stort. Nästan 13|000 intresseanmälningar kom in.

En av de nyanställda är 48-årige Peter Ytterberg från Trollhättan som två gånger tidigare fått lämna bilindustrin. Först efter Saabs konkurs och sedan när Nevs drog ner. Nu tror han på ett säkrare jobb.

– Man få ju volvofiera sig, men det känns bara bra, säger han.

Volvoledningen beskriver det nya arbetstidsavtalet, som är styrt efter marknadens efterfrågan, som en förutsättning för att våga satsa på ett tredje skift och skapa flexibilitet i tillverkningen.

– Det går inte att vara så fyrkantig som förr, säger Peter Ytterberg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt