Ny Mustang med Eco-motor

2013-12-05 11:31  

Ford presenterar i dag en ny generation av modellen Mustang. Bilen erbjuds nu med en fyrcylindrig Eco Boost-motor.

I april nästa år är det 50 år sedan första generationens Mustang rullade ut, och blev en succé som totalt överraskade Ford. Sedan dess har mustangerna levt ett varierande liv i Fords program, under en lång period var bilen en skugga av sitt forna jag, men med den femte generationen som presenterades 2005 hoppade Ford på nostalgivågen och anknöt till generationen som tillverkades fram till 1973.

Detta retro-futuristiska grepp blev framgångsrikt, och Ford kör numera sin fabrik i Flat Rock i tvåskift och tillverkar omkring 100000 mustanger per år.

Mustangmodellerna har hittills tagits fram med den amerikanska marknaden i åtanke, men med den sjätte genrationen som nu presenterats på flera ställen i världen samtidigt, tänker Fords egen försäljningsorganisation för första gången sälja bilen globalt.

Även den sjätte generationen anknyter till den första generationen, Fords formgivare och konstruktörer har gått försiktigt fram i omgörningen av modellen.

En nyhet är att bilen erbjuds med en fyrcylindrig 2,3 liters motor i Eco Boost-serien. Med turbo ger den 309 hästkrafter. Den erbjuds i Europa tillsammans med en 5-liters V8 på 426 hästar. Grundmotorn på hemmamarknaden, en 3,7 liters V6a på 300 hästkrafter, tas inte in i i vår världsdel.

En annan nyhet är att bilen får delad bakaxel med leder i aluminium som ska ge bättre vägegenskaper på europeiska vägar. Fram finns beprövade fjäderben av MacPerson-typ. Föraren ska kunna anpassa styrning, motorrespons, transmission och stabilitet efter körsätt och vägval.

Röststyrning och pekskärm används för att styra underhållningssystemet i bilen. Europeiska kunder kan få ett navigeringssystem med 8 tums färgskärm.

Bilen kommer i coupé- och cabrioletutföranden. Prestanda-, förbruknings-, utsläpps och prisuppgifter har ännu inte angetts av Ford.

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/BkNPyfJkbJ8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Håkan Abrahamson

Mer om: Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt