Fordon

Ny metod hindra tunnelbränder

Varma punkter visas innan inträdet i tunneln Foto: Siemens

Värmekameror och rfid-kretsar vid tunnelinfarten ska hindra att en lastbil med farligt gods börjar brinna inne i tunneln.

Publicerad

Siemens har utvecklat ett system som består av en kombinerad video- och värmekamera för att identifiera om känsliga delar av en lastbil är på väg att bli överhettade innan bilen kör in i tunneln.

Kameran identifierar om fordonet är en lastbil och jämför sedan lagrade uppgifter om tillåtna temperaturer i hjul, bromsar och motor med uppmätta värden. Är temperaturen för hög varnas trafikledningen för tunneln.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här