Fordon

Ny el-axel kan spara tusentals kronor per år

Foto: Bosch
Foto: Bosch
Foto: Bosch

En smart hjulaxel som transportindustrin lär älska. Nu har Bosch presenterat sin el-axel – en teknik som kan innebära enorma kostnadsbesparingar. Det bästa är att den kan eftermonteras på redan befintlig vagnpark.

Publicerad

En av de största kostnaderna för åkerier är drivmedel, särskilt om man tittar på de som transporterar kyl- och frysvaror. Vid mässan IAA Commercial Vehicle i Hannover, som går av stapeln i slutet av september, kommer Bosch visa upp en nyhet som kommer spara speditionsbolagen tusentals liter drivmedel.

Tekniken, som rätt och slätt kallas för el-axel, innebär att man integrerar en elektrisk maskin på lastbilssläpens axlar. Istället för att låta dem rulla fritt så kan el genereras med hjälp av bromskraftsåtervinning vid inbromsning – och denna energi matas sedan in i släpvagnarnas hjälpkraftaggregat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här