Ny el-axel kan spara tusentals kronor per år

2018-08-30 14:13  

En smart hjulaxel som transportindustrin lär älska. Nu har Bosch presenterat sin el-axel – en teknik som kan innebära enorma kostnadsbesparingar. Det bästa är att den kan eftermonteras på redan befintlig vagnpark.

En av de största kostnaderna för åkerier är drivmedel, särskilt om man tittar på de som transporterar kyl- och frysvaror. Vid mässan IAA Commercial Vehicle i Hannover, som går av stapeln i slutet av september, kommer Bosch visa upp en nyhet som kommer spara speditionsbolagen tusentals liter drivmedel.

Tekniken, som rätt och slätt kallas för el-axel, innebär att man integrerar en elektrisk maskin på lastbilssläpens axlar. Istället för att låta dem rulla fritt så kan el genereras med hjälp av bromskraftsåtervinning vid inbromsning – och denna energi matas sedan in i släpvagnarnas hjälpkraftaggregat.

Det innebär enligt Bosch att för en kyltrailer kan systemet ge besparingar på så mycket som 9 000 liter diesel per år, detta då kylaggregaten istället drivs på strömmen som genereras från axeln.

Läs mer: Alla partier utom MP vill satsa på elvägar

Men att hålla kylan är inte det enda som el-axeln kan användas till. Systemet agerar även elektrisk start- och accelerationshjälp vilket minskar belastningen på förbränningsmotorn – och bidrar till minskat förbrukning och utsläpp. Ytterligare ett plus, speciellt i leveranser i stadsmiljöer, är att exempelvis kylenheter som drivs på el låter mycket mindre än dieseldrivna motsvarigheter.

– Bosch gör lastbilars bakaxlar elektriska och smarta. Vår elektrifieringslösning för lastbilar är inte bara vettig rent ekonomiskt. Den bidrar till ökad hållbarhet och den visar hur elektromobilitet kan fungera och appliceras, inte bara i nya lastbilar, utan även i redan befintliga, säger Markus Heyn, ledamot i Robert Bosch GmbH:s styrelse, i ett uttalande.

El-axeln har ett reellt användningsområde redan i dag, men det är även ett viktigt steg mot automatiserad trailerparkering då vagnarna inte behöver en traktor för att transporteras på fraktbolagens parkeringar – utan istället kan fjärrstyras.

Läs mer: Tesla Semi har klarat av sin första långkörning med last

Tekniken kommer att erbjudas under hösten och förutom på nya enheter – går den att eftermontera på befintliga vagnar.

I skrivande stund har företaget inte gått ut med ett exakt pris på vad deras lösning kan tänkas kosta, men de är tydliga med att tekniken ska ha en återbetalningstid på mindre än två år (för trailer med kylaggregat). Potentialen är dock enorm. Bara i Europa registreras det ungefär en kvarts miljon nya släpvagnar med bruttovikt på över tio ton årligen. Av dessa är cirka en femtedel utrustade med kylenheter.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt