Saic, Shanghai Automotive Industry Corp, har sedan tidigare samarbete med GM i Kina, och köpte delar av MG-Rover-gruppen när det företaget gick i konkurs i april 2005. Saic fick rätten att använda Rovermodellerna 25 och 75 för tillverkning och utveckling av egna bilmodeller i Kina.
Nac, Nanjing Automobile Corp, var också inblandat i styckningen av MG-Rover. Nac köpte rätten att tillverka sportbilen MG TF vid Rovergruppens tidigare fabriksanläggningar i Longbridge.
100 miljoner dollar betalade Nac för Longbridgeanläggningen och rätten att tillverka MG. Ytterligare 50 miljoner dollar har investerats för att modernisera anläggningen.
Enligt branschtidningen Automotive News kommer Saic inom kort att dra igång tillverkningen av MG TF i Longbridge. Dessutom ska andra MG-modeller avsedda för Europamarknaden utvecklas i Longbridge.
Branschbedömare anser att det nya kinesiska bolaget kan komma upp i en tillverkningsvolym på runt 2 miljoner bilar per år runt 2010.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.