Nu smäller det för svenska solracern

2013-10-04 07:45  

På söndag är det upp till bevis för solracern Natural Magic Energy från Tekniska Högskolan i Jönköping – det första svenska bidraget i World Solar Challenge där 40 solbilar tävlar 300 mil tvärs över Australien.

I två år har 17 studenter vid Tekniska Högskolan i Jönköping, med olika bakgrund, utbildning och erfarenheter, arbetat med att utveckla och konstruera solracern Natural Magic Energy.

Arbetet har genomförts inom ramen för den specialinriktade kursen JTH World Solar Challenge, och för ett knappt år sedan visades en mockup av den kommande bilen upp av gruppen som kallas JU Solar Team.

Bland styrkorna framhävde gruppen att bilen har 23 procent mindre tvärsnittsarea än vinnarbilen 2011.

Nu är bilen klar och på söndag, den 6 oktober, är det dags. Då går startskottet i tävlingen World Solar Challenge som sträcker sig 300 mil tvärs över Australien, från Darwin i norr till Adelaide i söder. Bilarna når hastigheter omkring 100 km/h, och de snabbaste når fram på fyra dagar.

Solen är generös med energi på sträckan, men värmer också bilen. JU Solar Team räknar med att det är minst 50 grader i cockpit.

Natural Magic Energy har sex kvadratmeter solceller och en motor med en maximal effekt på fem kilowatt. Karossen är en monocoque-konstruktion av kolfiber som rullar på fyra aluminiumhjul med däck pumpade till åtta bars tryck. 16 extra däck finns för byte under tävlingen. Bilen är 4,5 meter lång och väger 155 kg.

Konkurrensen anses hård. Tävlingen går av stapeln vartannat år, och de senaste två omgångarna har vunnits av Tokai-universitetet i Japan. Bäst resultat har dock Delft-universitetet i Nederländerna nått med sin Nuon-sponsrade bil Nuna.

En tuff konkurrent i årets lopp kan bli brittiska Cambridge University Eco Racing med sin bil Resolution. Medan de flesta andra solbilar påminner om rullande soffbord har det brittiska laget i stället byggt en droppformad bil.

För att frigöra aerodynamiken från solcellernas platta utformning har solcellerna placerats under en transparent huv bakom föraren. Ett gps-baserat system som optimerar solcellernas riktning mot solen och justerar deras position var 15:e minut, ska ge 20 procent mer energi och kompensera för att huven stjäl lite av det instrålade ljuset.

Designen är bland annat ett resultat av nya regler i årets tävling som dels kräver att bilarna har fyra hjul, dels att föraren ska sitta mer upprätt och ha god överblick framåt, för ökad säkerhet.

Tidigare var bilarna trehjuliga, oftast med plats för föraren ovanför det tredje hjulet. Med platta bilar och fyra hjul har konstruktörerna tvingats att antingen skapa en hytt i mitten, vilket ger ökat luftmotstånd, eller som i den svenska bilen, flytta föraren till ena kanten.

Resolution uppges ha toppfarten 140 km/h, vilket är en bra bit över den svenska bilens toppfart omkring 100 km/h.

Båda deltar i den mest prestigefulla klassen Challenger där sträckan avverkas med körning varje dag mellan klockan åtta på morgonen och fem på eftermiddagen. Lagen ska vara självförsörjande under tävlingen och får övernatta där de befinner sig när körningen avslutas klockan 17.

UPPDATERING: Cambridge University Eco Racing drog i sista stund tillbaka sin bil Resolution från tävlingen efter att den skadats vid en olycka under testkörningarna. Orsaken uppges vara instabilitet i designen, och förarnas säkerhet kunde inte garanteras (läs mer här).

Här är en trailer för JU Solar Team från november 2012:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/etT5w9aDFfw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Natural Magic Energy

Solbil från Tekniska Högskolan i Jönköping som deltar i tävlingen World Solar Challenge i Australien.

Motor: Mitsuba M2096D-2, monterad på högra bakhjulet.

Max effekt: 5 kW

Batterier: Boston Power Swing 5300, 96 V.

Solceller: 6 kvm, effektivitet 22,6%

Fälgar: Aluminium 6082, med skivbromsar gömda på insidan.

Däck: Schwalbe Energizer 2.40-16, 8 bar.

Bromsar: Shimano Zee Brm 640

Chassi: Monocoque, kolfiberbaserad sandwichkonstruktion.

Elsystemet tillåter bland annat maximalt effektuttag från solcellerna utan spänningsfall.

Längd: 4,5 meter

Bredd: 1,8 meter

Höjd: 1,25 meter

Vikt: 155 kg

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt