Nu ska Hyundais självkörande taxibilar rulla på allmän väg

2019-10-30 11:30  
Foto: Hyundai/Pony.ai

Konkurrenterna står i startgroparna, men Hyundai verkar bli först med autonom bildelning. Tio av deras självkörande elbilar kommer att rulla i Kalifornien.

Nyligen flaggade Alphabets dotterbolag Waymo för att kunder som använder deras taxitjänst snart kan komma att köras av en helt förarlös bil. Men om de inte skyndar sig kan initiativet överskuggas av Hyundai.

Den koreanska tillverkaren storsatsar bland annat på autonom teknik, och nu meddelar Hyundai att man kommer dra igång en självkörande bildelningstjänst i Kalifornien.

Med start den fjärde november ska autonoma exemplar av företagets elbil Kona Elecrtric rulla i Irvine. Den nya autonoma bildelningstjänsten kommer att heta Botride.

– Piloten introducerar Botride för många hundra Irvine-innevånare, inklusive college-studenter. Målet är att studera hur konsumenter beter sig i en autonom bildelningsmiljö. Vi kommer att lära oss om ekosystemen, se var fordonen åker och kunna optimera kundupplevelsen, säger Christopher Chang, chef för Hyundais forsknings och utvecklingsenhet till Intelligent Transport.

Läs mer: Hyundai visar vätgaslastbil inspirerad av 1930-talet

För genomförandet har biltillverkaren dels slagit sig samman med det kinesiska startupföretaget Pony.ai. Tillsammans med Hyundai utvecklar de självkörande system, och Botride-bilarna har både sensorer och mjukvara från Pony.ai.

Via, som driver en egen mobilitetstjänst, ska sköta den digitala infrastrukturen kring flottan bestående av Hyundais suvar i Irvine. Det är dock oklart huruvida bilarna kommer ha säkerhetsförare. Enligt Reuters kommer flottan att bestå av minst tio bilar.

Pony.ai har redan ett partnerskap med Toyota, och den japanska biljätten meddelade nyligen att man kommer erbjuda åkturer i företagets autonoma Lexus-bilar på allmän väg i Tokyo. Toyota sjösätter dock sina runturer först nästa sommar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt