Fordon

Nu ska billiga ”folkbilen” sluta att tillverkas

Biltillverkaren Tatas modell Nano lanserades 2008. Bilden från Mumbai. Foto: David Pearson/REX
Klicka på bilden för en större version. Foto: Grafik: Jonas Askergren
Indiska Tata Nano fick noll stjärnor i krocktestet enligt Ncap-kraven. Foto: Youtube

Lågprisbilen har nått vägs ände, efter tio år på marknaden.

Publicerad

För tio år sedan lanserade indiska biltillverkaren Tata Motors sin modell Nano. Den formgavs för att vara det billigaste alternativet för en bil som rymmer fyra personer.

Priset var från början motsvarande 16 000 kronor för en bil i standardversionen – nu får en köpare betala motsvarande cirka 30 000 kronor. Målgruppen var en växande indisk medelklass. Nano har endast sålts i Indien.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här