Nu ska Asplunds elskena hårdtestas

2012-05-10 08:32  

På lördag lägger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ned den första elskenan i uppfinnaren och konstruktören Gunnar Asplund elvägsprojekt Elways.

Klockan tio på lördag förmiddag är pressen kallad till invigning av den världsunika testbanan i anslutning till Arlandastad.

Det blir en 200 meter lång elektrifierad sträcka på Arlandastad Test Track, som polisen använder sig av som övningsbana.

Catharina Elmsäter-Svärd ska få lägga ned den första rälsbiten i det uppfrästa spåret i asfalten.

Sedan tar det knappt två veckor innan hela rälsen är lagd och fastsatt i vägbanan och provkörningen kan börja.

- Vi har en bil som vi utrustar med några olika modeller av strömavtagare som vi tagit fram. Det är det vi ska testa under ett års tid i olika sorts väder, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Gunnar Asplund idé är att  elektrifiera vanliga motorvägar och huvudvägar med en räls nedfräst i asfalten och strömavtagare under bilen.

På så sätt kan både vanliga eldrivna personbilar och eldrivna lastbilar utnyttja de elektrifierade vägarna genom konduktiv strömmatning precis som i en hobbybilbana.

Flera andra pågående elvägsprojekt går ut på att låta eldrivna tunga transporter använda luftledningar som i spårvagns- och tågtrafiken. Eftersom luftledningarna sitter högt ovanför marken kan inte eldrivna personbilar utnyttja systemet. Strömavtagarna skulle bli för långa och otympliga.

– Jag började titta på luftledningar och experimenterade med min egen Saab 9-5. Men det kräver fyra meterlånga strömavtagare, eftersom luftledningarna måste sitta sex meter ovanför vägbanan. Dessutom är ledningsstolparna utsatta för risken av bli påkörda, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

I och med att personbilar inte kan matas med el från luftledningar faller den, idén anser han.

– Loppet är kört om man inte får med personbilarna. Då blir både den ekonomiska och miljömässiga kalkylen sämre. Men om allt går vägen med mitt min modell kan de enorma utsläppen från transportsektor vara ett minne blott om 10-15 år säger Gunnar Asplund.

Läs Ny Tekniks reportage från besöket i Gunnar Asplunds labb i höstas.

Men det finns andra projekt som också tittar på möjligheterna att låta elförförsörjningen ske genom slingor i marken.

I det pågående  projektet ”Slide in” , delfinansierat av Energimyndigheten och FFI, där AB Volvo och Scania samverkar i studierna tillsammans med parter som KTH, Lunds tekniska högskola och Bombardier, tittar man på ett flertal olika tekniker kring att underifrån överföra elen från vägen till fordonet.

- Ett av spåren i projektet är att studera hur så kallad ” induktiv överföring” kan fungera i denna typ av drift och miljö. Det är en mycket lovande studie, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för Hybrid System development på Scania, i ett mejl till Ny Teknik.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt