Nu ser bilen när den ska bromsa

2008-11-18 23:00  

Med ny europeisk elektronik kan bilen själv trampa på bromsen inför en snäv kurva, eller vrida lyktorna in i svängen. Kamera och digitala kartor gör att bilen vet vad den har framför sig.

Bakom den nya tekniken står den fransk-italienska halvledartillverkaren ST, i samarbete med Navteq, Nokias dotterbolag som gör de digitala kartorna.

Det handlar dels om en elektronikmodul i kreditkortsstorlek som jämför bilens framfart med kartan, dels om en ny kamerasensor som är specialgjord för att hålla utkik framåt.

Sammantaget är de tänkta för en lång rad avancerade säkerhetsfunktioner för bilförare.

Nu säljer ST tekniken till systemutvecklare och biltillverkare, så om något år kan färdiga system väntas i serietillverkade bilar.

Med hjälp av kartan och en inbyggd gps-enhet kan modulen från ST och Navteq beräkna radien på nästa kurva, och därmed också vilken maxfart som är lämplig.

Den jämförs med bilens aktuella fart. Om föraren kör för fort kan en röst ropa ut en varning i bilhögtalarna.

Modulen kan också kopplas direkt till bilens styrsystem, så att den själv kan lätta på gasen eller bromsa.

Utifrån kartorna kan bilen anpassa varningarna eller styrningen efter många typer av situationer.

Farten kan strypas vid motorvägsavfarter,

i villaområden, vid utfarter eller inför skymda trafikljus.

Bilen kan känna av ifall föraren kör vingligt på en rak väg, ett tecken på trötthet. Den kan själv vrida lyktorna in i en kurva för längre sikt

i mörker, eller föreslå rätt växel inför en uppförsbacke.

Även den nya bilkamerasensorn, som ST börjar sälja samtidigt, är tänkt att kunna bromsa vid faror på vägen eller varna när bilen håller på att lämna sin fil.

Sensorn, gjord i så kallad cmos-teknik, har fem miljoner pixlar och ett brett bildformat lämpligt för utkik.

Bildinformationen tolkas i en särskild processor, som i sin tur fattar beslut om varningar eller ingripanden i styrningen.

Enligt ST planerar EU-kommissionen att kräva sådana system i lastbilar från 2013.

Kamerasensorn säljs under namnet VL5510 för cirka 20 dollar styck i stora volymer. Den ska börja masstillverkas i vinter. Modulen från ST och Navteq kallas MPE, för "map and positioning engine".

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt