Fordon

Nu satsar Easyjet på att bygga ett elflygplan

Easyjet ska tillsammans med Wright Electric utveckla ett elflygplan. Foto: Easyjet

Lågprisbolaget tar det tekniska initiativet. Nu har Easyjet slagit sig samman med Wright Electric för att utveckla ett elflygplan. Modellen ska kunna ta 220 passagerare en sträcka på knappa 54 mil – på ren batteridrift.

Publicerad

Världens länder har hållit flyget under vingarna – men frågan är hur länge transportslaget får ha kvar sina generösa miljörabatter? En flygresa mellan London och New York genererar omkring 2-3 ton koldioxid per passagerare. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet per person och år är 19 ton för nordamerikaner – och 10 ton för européer. Med andra ord utgör varje resa över Atlanten en ansenlig procent.

Delar av branschen verkar dock vilja ”mota Olle i grind”. Förra året presenterade Easyjet ett system där elmotorer driver planets hjul på marken, i kombination med att bromsenergin återvinns vid landning. Nu meddelar det amerikanska lågprisbolaget att de har inlett ett samarbete med Wright Electric för att utveckla och bygga helt eldrivna flygplan. Det ska vara i luften inom tio år, och trafik inom 20 år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här