Fordon

Nu öppnar Marieholmstunneln – har kostat över tre miljarder

I dag öppnar Marieholmstunneln under Göta älv i Göteborg. Det är den första nya fasta förbindelsen mellan Hisingen och centrala staden på över 40 år. Foto: Paul Björkman/Trafikverket
Tunneln gör trafiken i centrala staden mindre sårbar då det finns flera alternativ att välja mellan om en olycka skulle blockera en bro eller tunnel. Foto: Paul Björkman/Trafikverket
Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel som flyter under Göta älv och består av tre delar som en i taget har sänkts ner i älven och sedan kopplats ihop i vattnet. Foto: Paul Björkman/Trafikverket

I dag öppnar Marieholmstunneln under Göta älv i Göteborg. Det är den första nya fasta förbindelsen mellan Hisingen och centrala staden på över 40 år. Tunneln kommer att underlätta för hundratusentals människor varje dag, säger Stein Kleiven, projektchef för tunnelbygget.

Publicerad

Det har tagit över sex år att bygga den nya tunneln och den har kostat 3,5 miljarder kronor. När den nu öppnas för allmänheten innebär det att 50 000 bilister ska få en enklare och säkrare väg genom centrala delar av Göteborg.

– Det är nu det gäller. Vi har jobbat i så många år och lagt ner så många miljarder. Det är nu det börjar på riktigt när allmänheten ska använda tunneln, säger en förväntansfull Stein Kleiven.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här