Nu maxas svarta lådorna

2011-05-24 23:00  
Så ska framtidens svarta lådor fungera. Grafik: Jonas Askergren

Flygplanens svarta lådor ska i framtiden stå på marken. Flygdata sänds då hem via satellit. För flygbolaget Air France tog det 23 månader bara att hitta lådorna.

<p>- Vi vill aldrig vara med om en sådan situation igen, då vi varken hittar flygplanet eller de svarta lådorna.</p> <p>Så sa Vincent Galotti, vice chef för flygnavigeringsbyrån inom FN:s luftfartsstyrelse Icao, när han i höstas redovisade vilka lärdomar man dragit efter Air France-planets krasch.</p> <p>Efter katastrofen startades ett stort tekniskt pådrag inom Icao. Lådorna ska nu förbättras med ny teknik. </p> <p>Man föreslår tre åtgärdsprogram inför en standard som väntas antas år 2012. Den ska börja gälla nya typer av plan år 2018 och tidigare certifierade plan 2020.</p> <p>- Vi ser fram emot att använda ny teknik och den är också relativt billig i dag, säger Gunnar Ljungberg, chef för enheten luftvärdighet på Transportstyrelsen.</p> <p>Genast efter katastrofen kom det krav på att lådorna ska kunna sända hem information. De svarta lådorna spelar in en enormt stor datamängd. Av praktiska skäl kan inte alla flygplan samtidigt skicka alla flygdata hela tiden.</p> <p>I stället granskar Icao en lösning där sändningen triggas av att "en ovanlig situation börjar utveckla sig ombord". Lådorna ska då automatiskt skicka data i realtid. Och även tidigare insamlad data ska gå iväg. </p> <p>Dagens svarta lådor har små spårsändare. De pulserar ut signaler under vatten så att lådorna lättare kan hittas. Plingen från Air France-planet var dock svaga och slutade efter cirka en månad, då batteriet tog slut.</p> <p>Icao vill nu förlänga batteritiden till 90 dagar, vilket bara kostar 100 dollar per låda. </p> <p>Deras räckvidd föreslås också öka till åtta kilometer, jämfört med två i dag. </p> <p>Icao vill även att de svarta lådorna ska kunna skjuta ut sig som katapulter när de får kontakt med vatten. De ska också kunna flyta efteråt. Tekniken finns på en del militära plan och helikoptrar. </p>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt