Nu lanserar BMW adaptiv farthållare för motorcyklar

2020-07-02 09:45  

I bilar har adaptiv farthållare funnits länge, men nu kommer det även till tvåhjulingar. Detta då BMW meddelar att de nu kommer erbjuda tekniken på sina motorcyklar.

Att köra längre sträckor och kunna slå på farthållare är något som bilister snudd på ser som självklart. Och när så kallad adaptiv farthållare, som justerar farten till framförvarande trafik började få fotfäste ökade komforten enormt.

Nu ska även motorcyklister kunna få njuta av detta.

Det är BMW som blir först på bollen av de stora tillverkarna att erbjuda adaptiv farthållare, eller Active Cruise Control (ACC) som de själva kallar det. Tekniken har utvecklats tillsammans med Bosch (som även utvecklar den till Ducati, Kawasaki och KTM)

Läs mer: Fords lösning varnar förare för cyklister

Tekniken reglerar avståndet till fordonet framför och håller ett av föraren förinställt avstånd (går att reglera i tre steg). Därtill kan man ställa in ACC:n i lägena komfort eller dynamisk, vilket påverkar acceleration och inbromsning.

ACC ska även fungera i kurvor och då justera hastigheten så att lutningen blir bra. Är det så att lutningen i kurvan är stor kommer tekniken begränsa hur den gasar och bromsar så att föraren inte överraskas.

Foto: BMW

Att tekniken nu gör insteg bland tvåhjulingar är spännande, men samtidigt kanske lite läskigt? Till skillnad från en bil, som har en naturlig balans i och med fyra hjul – så är viktförflyttning väldigt viktigt på en motorcykel. En inbromsning när föraren inte är beredd kan ge tråkiga konsekvenser, och vem vågar lämna kontrollen över gasen i en kurva?

Läs mer: Lanserar bränslecellsskoter – och en soldriven vätgasmack

BMW är dock övertygade om att de lyckats och säger att de medels mjukvara håller detta under kontroll. Något tillverkaren däremot är tydlig med är att tekniken bara fungerar på föremål i rörelse. Den kommer alltså inte reagera på stillastående trafik eller köer.

När, till vilket pris och på vilka modeller tekniken kommer introduceras är inget BMW går in i detalj kring. Men det blir intressant att se hur det hela fungerar i verkligheten.

Felix Björklund

Mer om: Motorcyklar BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt