Nu kan Exxon Valdez skrotas

2014-03-24 08:27  

Stockholm (TT). För ett kvarts sekel sedan inträffade en av de värsta oljekatastroferna världen skådat. Olycksskeppet Exxon Valdez har nu fått tillåtelse att bli skrot.

(Uppdaterad). Oljetankern Exxon Valdez seglade mot Long Beach i Kalifornien med råolja i lasten när den stötte på grund i Prince William Sound i Alaska den 24 mars 1989. Miljökatastrofen som följde var en av de värsta olyckor som orsakats av mänskliga misstag, och minst 260 000 fat råolja spreds i det naturkänsliga området.

Oljan i den svåråtkomliga regionen täckte som mest omkring 210 mil av kuster, och drabbade faunan med fruktansvärda konsekvenser.

 

Åratals rensning

I åratal efter olyckan fortsatte arbetet med att rensa efter katastrofen, medan de rättsliga processerna pågick både mot redare och den olycksalige kaptenen Joseph Hazelwood som anklagades för att ha varit frånvarande och berusad när olyckan inträffade. Bolaget Exxon dömdes att betala mångmiljardbelopp i dollar i böter.

Olyckan föranledde flera skärpningar, bland annat 1990 års lag mot oljeföroreningar som föreskrev dubbla skrov för tankfartyg.

 

BP-olyckan värre

Oljekatastrofens omfattning överskreds dock av följderna efter explosionen på oljeriggen Deepwater Horizon i Mexikanska golfen den 20 april 2010. Elva anställda omkom och olyckan blev början på 87 dygns massivt oljeläckage från djuphavskällan Macondo. Enligt USA:s regering läckte 4,9 miljoner fat olja ut, vilket gör det till den värsta oljeolyckan till havs i USA:s historia.

Olycksfartyget Exxon Valdez fortsatte att segla under flera nya namn, senast Dong Fang Ocean, men krockade med fartyget Aali i Sydkinesiska sjön 2010.

Två år senare tillät en indisk domstol att före detta Exxon Valdez skulle få bli skrot, efter att det rensats från föroreningar. Fartyget strandsattes i Alang i Indien i väntan på att sågas upp och säljas till kilopris.

Exxon Valdez

Byggd 1986 i San Diego, USA

Dödviktstonnage: 209.836

Längd: 300 m

Bredd :51

Motor: 8-cylindrig långsamgående diesel med effekten 23.601 kW.

Fart: 16 knop

Lastförmåga: 235.000 kubikmeter olja

 

Efter olyckan bytte Exxon namn på fartyget till Exxon Mediterranean. När oljetransporterna lades ut på ett dotterbolag blev det namnbyte till SeaRiver Mediterranean. Fartyget fortsatte att segla under namnet Mediterranean åren 2005 - 2008. När EU stoppade oljefartyg med enkelskrov från att anlöpa hamnar inom unionen såldes fartyget till Hongkongbaserade  Bloom Shipping, som registrerade henne som Dong Fang Ocean under Panamaflagg. Hon byggdes nu om för att frakta malm i stället för olja.

I november 2010 kolliderade Dong Fang Ocean med lastfartyget Aali. Båda fartygen skadades svårt. Dong Fang Ocean köptes 2012 för att skrotas för 16 miljoner dollar.

Fakta: Ny Teknik

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt