Nu hårdnar konkurrensen om laddinfrastrukturen

2017-09-22 07:41  

Kraftbolag, oljeindustrin, bilproducenterna och teknikföretagen. Intresset för laddinfrastrukturen växer från flera håll. Och konkurrensen om att etablera sig börjar hårdna rejält.

Sedan T-Fordens dagar har bilarnas ”påfyllning” tillhört oljebolagens domän – men i framtiden är det inte längre självklart att det ska finnas OK, Circle K och Preem längs med E4:an.

– Det är ganska öppet, för vem som helst kan ge sig in på marknaden, säger Olle Johansson, vd för Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation. 

Flera operatörer har planer på att bygga paneuropeiska nätverk. Tyska E.ON har utannonserat att de tillsammans med Clever ska öppna ”flera hundra snabbladdare” längs med Europas motorvägar. Och de är inte de enda. Holländska EV-Box, en av de största spelarna när det gäller att bygga laddpunkter, har stora framtidsplaner – och de rullar på bra. Vinstökningen är prognoserad att växa med en faktor 20 på tre till fem år.

Läs mer:

Läs mer: Magplask för Volvo XC90 i nytt dieseltest

Olle säger att det har blivit allt hårdare konkurrens kring att bygga ut laddnätverk även i Sverige.

– Det blir ju konkurrens om vissa lägen, alla vill bygga på de mest attraktiva platserna. Sedan, på längre sikt, kommer konkurrensen att hårdna. I Sverige har det hittills vuxit fram fyra operatörer som skapar nationella nätverk av snabbladdare. Men det växer även fram massa spännande samarbeten. Laddinfrastruktur är inte bara en fråga för elbolagen, tvärt om kräver en bra laddinfrastruktur en utbredd samverkan.

– På ytan kanske det kan ses som paradoxalt att oljebolagen är med och samarbetar i denna utveckling. Men mackarna tjänar mer på andra varor än bensinen – och eftersom det tar tid att ladda en elbil så stannar bilisterna kvar längre, vilket ger merförsäljning. Jag kan säga att jag har köpt väldigt mycket mer korv och kaffe sedan jag började köra elbil, säger han.

Och fler lär snart vara i Olles skor. Energikonsultfirman DNV GL har i sina beräkningar fått fram att elbilen kommer att ha prisparitet med en bensinbil redan 2022. Vilket självklart kommer att göra att andelen elbilar kommer öka snabbt. Men trots att antalet bilar lär sticka iväg – är Olle inte orolig över att det kommer att bli kaos vid laddstationerna.

– Jag kan inte säga exakt hur det kommer att bli, men jag är inte jätteorolig. Utbyggnaden kommer att gå i takt med efterfrågan. Beteendet med elbilar är annorlunda, eftersom man kan ladda på andra ställen än på bensinmacken. Det tycker jag är viktigt att poängtera. Laddpunkter kommer vara ett måste och är man exempelvis en hotellkedja så kan man inte sitta och tänka att det är energibolagens jobb att bygga infrastruktur. Det är helt fel – det här måste man göra tillsammans, säger Olle.

Han konstaterar dock att Sverige släpar efter när det gäller laddstationer som ligger utanför de stora pulsådrorna. – Det svenska snabbladdningsnätverket är generellt ganska bra, främst längs de stora transportstråken. Infrastrukturen med normalladdpunkter är dock inte bra. Ok på vissa ställen – men det finns många ställen där det är väldigt dåligt.

Även bilbranschen är inne på samma spår – laddinfrastrukturen håller inte måttet. Under den pågående Frankfurtmässan sa nästan samtliga biltillverkare att de storsatsar och accelererar sitt skifte mot elbilar. Därför vill de att även aktörer som bygger infrastruktur ska vara med på noterna.

– Var är nätverket av laddare som krävs? Var är energin och infrastrukturen? Sa Ralf Speth, chef för Jaguar Land Rover till nyhetsbyrån Reuters under mässan.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt