Fordon

Nu byggs de sista Spyker-Saabarna

Det blev bara en Saab Independence Edition. Jubileumsfesten han knappt avslutas förrän Saab Automobiles problem blev akuta och fabriken tvingades stänga. I dag skulle en ny Independence Edition ha annonserats - om Saab Automobile hade klarat kriset och fortfarande varit vid liv. Foto: Saab Automobile
Saab Independent Edition är en variant av 9-3 Aero Griffin Cabriolet. Den är lackerad i metallicfärgen Amber Orange, har unika 18-tumsfälgaroch kan få i tre olika motorval: 220 hk bensinturbo, BioPower-motorn som kan köras på E85 eller turbodieseln på 180 hk Foto: Saab Automobile
Den oranga "Spykerfärgen" går igen i lädersportstolarnas sömmar och mittrand och i läderrattens sömmar. Foto: Saab Automobile
Instrumentpanelen är av läder och kolfiber. En särskild turbomätare med orange mätarnål visar ett välkomstmeddelande på instrumentdisplayen när föraren vrider om nyckeln. Foto: Saab Automobile

Just nu sätts de avslutande detaljerna på plats i de 37 sista orangelackerade Saab-cabbarna i serien Independence Edition. Independence står för Saabs oberoende från GM och den oranga färgen att det var holländska Spyker som befriade Saab.

Publicerad

Den 23 februari förra året firades årsdagen av ”befrielsen” från GM med ett stort party i Saabfabriken i Trollhättan. Halva fabriken gjordes om till ett nöjespalats och i Trollhättan höll restaurangerna öppna extra länge.

The Independence Day Celebration markerade att Spyker just det datumet ett år tidigare köpte ut Saab Automobile från General Motors.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här