Fordon

Nu åtalas Nikolas tidigare vd för bedrägeri

2020 tvingades Trevor Milton att avgå som Nikolas vd och ordförande. Foto: Hans Andreas Starheim / Zero
En prototyp av lastbilen har visats upp. Den ska kunna fås ett batteripack på upp till 720 kWh, vilket sägs ge en räckvidd på 400 km. Foto: Nikola Motor Company

Det började med en rullande prototyp som visade sig sakna drivlina. Bedrägeriåtalet mot Nikolas tidigare vd tar upp en rad påstådda lögner som Trevor Milton ska ha använt för att pumpa upp aktiekursen.

Publicerad

Nikola flög högt, och General Motors var på väg att köpa in sig i bolaget – men anonyma källor hävdade att den prototyp som visades 2016 var en bluff. Nikola One sades sakna både bränsleceller, motorer och växellåda.

Trevor Milton gick till motangrepp och hävdade upprepat att prototypen var körbar, men 2020 tvingades han avgå som Nikolas vd och ordförande. Nu kommer det rättsliga efterspelet för företagsledaren.

Åtal har väckts mot Trevor Milton. Engadget rapporterar att åtalspunkterna är två fall av värdepappersbedrägeri samt ett fall av it-bedrägeri. Åtalet pekar ut hur Milton har attraherat många följare i sociala medier. Det anses att han medvetet har använt den här plattformen samt andra medier för att ge en förljugen och missvisande bild av bolaget, med syftet att blåsa upp priset på Nikola-aktien.

Har gett sken av att Nikola uppnåt mål

Trots att Nikola egentligen befann sig i ett inledningsskede, utan några färdiga lösningar, ska Milton ha gett sken av att man var ett nydanande företag som redan hade uppnått flera tekniska mål. Bland annat hävdade han att Nikola själva hade utvecklat batteriteknik som skulle “förändra spelplanen", detta tillsammans med andra nyckelkomponenter.

Genom filmklipp gav han sken av att Nikola One-prototypen var körbar. Här nämns även att den eldrivna pickupen Badger sades vara i princip färdig. En prototyp påstods stå klar och den skulle i huvudsak vara sammansatt med Nikolas egenutvecklade komponenter.

Skulle producera billig vätgas

Åtalet klandrar också den tidigare vd:n för påståendet att Nikola producerade vätgas, detta till en fjärdedel av det rådande marknadspriset. Produktionen skulle vara så lönsam tack vare att Nikola hade fått tillgång till väldigt billig el. De framtida kunderna läskades också med ett "total cost of ownership" som skulle ligga 20-30 procent under diesellastbilar.

Samtidigt försöker Nikola nu ta sig vidare. I början av 2021 visade bolaget upp en rullande prototyp av lastbilen som ska återupprätta ryktet. Det är en batteridriven modell som byggs i samarbete Iveco vid deras anläggning i tyska Ulm. Den ska kunna fås ett batteripack på upp till 720 kWh, vilket sägs ge en räckvidd på 400 km.