Fordon

Nu är Hägglunds på väg ur krisen

Storbrittanien har avbrutit upphandlingen av stridssystemet Piranha V. Nu öppnas dörrarna för Hägglunds svenskutvecklade Sep. Foto: BAE Systems Hägglunds

För ett och ett halvt år sedan trodde Hägglunds att man missat århundradets försvarsorder. Men nu öppnas en oväntad chans till revansch, både i Storbritannien och Sverige.

Publicerad

På våren 2007 ratade det brittiska försvarsdepartementet det svenska stridsfordonet Sep för att i stället köpa amerikanskt "från hyllan". Sep fick inte ens visa vad den gick för i de praktiska prov som avslutade tävlingen om att bli medeltungt trupptransport- och logistikfordon (utility vehicle) i arméns nya truppkonfiguration FRES (future rapid effect system).

Detta skedde efter ett mångårigt svensk-brittiskt utvecklingssamarbete, och initierade bedömare mer än anade politiska påtryckningar från Storbritanniens stora vän i väster. Mycket riktigt utsågs också General Dynamics fordon Piranha V till "preferred bidder", alltså det fordon som försvarsdepartementet helst ville köpa. Som skäl uppgav man bland annat att Piranha V var ett beprövat fordon som kunde köpas "från hyllan".

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här