Nu anklagas Ryanair för vulkanbluff

2011-05-25 15:00  
Michael O´Leary Foto: Thierry Carlier/Scanpix

Bluff, säger det brittiska luftfartsverket om Ryanairs påstående att man i går två gånger flög genom askmolnet och den röda flygförbudzonen över Skottland.

- Hotet från askmolnet är överdrivet och den röda flygförbudzonen är påhittad av den brittiska vädertjänsten Met Office hävdar chefen för det irländska flygbolaget Ryanair, Michael O´Leary.

På tisdagen trotsade Ryanair flygförbudet vid två tillfällen för att testa påståendet om att det fanns hög koncentration av aska från den isländska vulkanen Grímsvötn över Skottland och norra England.

Planen lyfte från Glasgow, steg till 12 500 meter och flög över Inverness och Aberdeen i Skottland för att landa i Edinburgh.

Det första planet flög tidigt på morgonen och det andra på eftermiddagen.

- Den röda zonen över Skottland existerar inte, skrev Ryanair på sin hemsida och anklagade de brittiska myndigheterna för att bluffa om askmolnets farlighet och tvinga flygbolagen att ställa in flygningar i onödan.

Men det brittiska luftfartsverket CAA slår tillbaka och anklagar Ryanair för att självt bluffa.

- CAA kan bekräfta att Ryanair vid tisdagsmorgonens flygning inte vid något tillfälle gick in i det området där askkoncentrationen var hög, säger CAA i ett officiellt uttalande.

Det uttlandet gjorde Michael O´Leary rosenrasande och betecknade CAA:s uttalande som ett sätt för luftfartsbyråkraterna att skydda sig själva.

Men Ryanair får kritik också på hemmaplan. En irländsk flygexpert, David Learmount, uttalande sig för radioprogrammet Morning Ireland och ifrågasatte Ryanairs sturska uttalande att man flugit genom den röda zonen utan att ha sett något askmoln och utan att planet skadats.

- Uppskattningarna om var askkoncentrationen är hög är just bara uppskattningar. Det är farligt att dra slutsatsen att om ett plan oskatt passerar genom en röd zon så är vulkanaskan ofarlig, säger David Learmount.

Ny Teknik har sökt Ryanairs informationschef i Dublin för att få mer uppgifter om flygningarna, men har ännu inte fått svar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt