Fordon

Northvoltbolag når "milstolpe" med litiumjonteknikens "heliga graal"

Battericellen med anod av metalliskt litium är främst tänkt för flygbranschen. På bilden svenska Heart Aerospaces ES-19. Foto: Cuberg/Heart

Northvoltägda Cuberg har uppnått 672 upp- och urladdningscykler för ett batteri med anod av metalliskt litium. Kemin innebär ett stort steg jämfört med dagens teknik och är främst tänkt för flygindustrin.

Publicerad

En anod av metalliskt litium utgör litiumjonbatteriets ”heliga graal”, som professor Erik Berg vid Uppsala universitet tidigare har uttryckt det. Skälet är att en anod av rent litium ger den teoretiskt sett högsta möjliga specifika kapaciteten av alla anodtyper (3 680 mAh/g).

Men anodtypen har sina utmaningar. Främst den korta livslängden till följd av utväxter, så kallade dendriter, som riskerar att kortsluta cellen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här