Norska miljardärens nya yacht – för lyxsemester och forskning

2017-05-11 10:18  

En lyxyacht som även ska vara en forskningsstation. Norska miljardären Kjell Inge Røkkes har beställt ett nytt fartyg som kommer bli ett av världens största forskningsskepp. Så här kommer jätten se ut.

I ett pressmeddelande avslöjar norska skeppsbyggarna Vard att de säkrat ett stort kontrakt. De ska bygga ett nytt fartyg för Rosellinis Four-10 – ett företag som ägs av den norska industrimannen Kjell Inge Røkke. Och skeppet kommer inte att vara vilken lyxyacht som helst – nej, det ska användas både som forskningsstation – och för privata nöjen.

Fartyget går under namnet REV, en förkortning av Research Expedition Vessel. Grundtanken är att det ska användas till forskning (Research) för att ”hitta lösningar på de påtagliga miljöförändringarna”, och detta kommer det göra över alla de sju haven (Expedition).

Det som är lite ovanligt är att man under resorna kommer låta personer och företag chartra skeppet – och de pengar som detta drar in ska sedan användas för fortsatt forskning.

REV mäter 181,6 meter i längd, 22 meter i bredd och med ett tonnage på 16 000. Kraften kommer från två rejäla dieselgeneratorer samt två elmotorer – de sistnämnda på den nätta effekten av 3 200 kW. Den dieselelektriska drivlinan kompletteras av litiumjonbatterier med en kapacitet på 3 MW, vilket gör att man ska kunna glida fram på ren eldrift i ett par knop. För att vara så miljövänligt som möjligt ska fartyget även ha roder med energiåtervinning, samt ett speciellt avgasreningssystem.

Läs mer:

Läs mer: Nu byggs Sveriges nya forskningsfartyg

Vid forskningsuppdrag kommer båten ha 40 i besättningen samt 60 forskare ombord. På expeditionerna är det 30 i besättningen, 24 forskare och 36 passagerare.

Vid ren charter är det 54 i besättningen och 36 gäster.

Oavsett uppdrag ska REV klara sig helt autonomt i upp till 90 dagar.

REV har all den senaste teknologin och är utrustad med flera laboratorier och forskningsanläggningar. Bland annat en hangar från vilken man kan sjösätta undervattensrobotar och ubåtar.

Vard har nu tre år på sig att bygga skeppet, och skrovet ska sättas ihop i Rumänien. Därefter kommer det bogseras till Norge där man installerar forskningsutrustningen – det slutgiltiga arbetet med interiör och däck kommer sedan göras efter att REV återigen skeppats till Rumänien.

2020 kommer REV att träda i tjänst och WWF Norge är utvalda för att få följa med på jungfruexpeditionen.

– REV kommer att vara en plattform för att samla kunskap. Jag vill välkomna forskare, miljögrupper och andra institutioner ombord, säger Lars Inge Røkke i pressmeddelandet.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!                        

 

REV

Dimensioner

LOA: 182,6 meter

Bredd: 22 meter

Djup: 5,0 meter lätt, 5,4 meter tungt lastad

GT: 16 000

 

Kraft

2x 2 400 eKw ea. Catepillar C280-8 generatorer

2x 3 200 kW ea. Elektriska motorer klassade för Silent R

2x 4 000mm 5 bladiga ställbara propellrar optimerade för Silent R

2x 880 kW bogpropellermotorer (fram bak)

1x 880 kW azimuth motor

 

Hastighet

Maxfart 17 knop

Fart för sonar-arbete 11 knop

Fart vid provtagning av biomassa 2 knop

Total räckvidd: 21 120 sjömil vid 11 knop

 

Kapacitet

Vid forskning: 60 forskare, 40 i besättningen

Vid expeditioner: 24 forskare, 30 i besättningen samt 36 passagerare

Vid chartring: 54 i besättningen samt 36 gäster

 

Läs mer om REV här

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt