Fordon

Norska fartyget ska frakta containrar utan besättning

Den obemannade transporten kommer att ta tre timmar. Nu byggs matarfartyget som ska frakta den norska möbeljättens containrar autonomt.

Publicerad

Bland världens rederier finns ett stort intresse för att genomföra transporter utan besättning. Bland annat har Mitsubishi testat vad bolaget hävdar är världens första autonoma system för stora fartyg.

Förra året genomförde det norska containerfartyget Yara Birkeland sin jungfrutur. Med gps, radar, kameror och andra sensorer kan den eldrivna båten navigera autonomt. Transporterna övervakas dock via landbaserade kontrollrum.  

Snart får Yara Birkeland sällskap av DB Schenkers autonoma containerfartyg, som är ett samarbete med Norges största möbeltillverkare Ekornes. Båten utvecklas från grunden av inhemska bolag: Naval Dynamics samt Kongsberg Maritime. Den autonom tekniken levereras av deras samriskbolag Massterly, vars fjärrkontrollcenter kommer att övervaka och eventuellt styra skeppet från land. Det skriver Electrive.

Ett eldrivet matarfartyg – ännu utan namn

Den ännu namnlösa farkosten är ett eldrivet matarfartyg, som tar lasten från mindre hamnar till centrala containerterminaler. I det här fallet blir fartyget 50 meter långt med kapacitet för att ta en last på 300 ton.

I dagsläget nämns inga detaljer om tekniken för övervakning av omvärlden, eller om drivlinan. Förhoppningen är dock att fartyget från och med 2024 ska gå utan besättning från Ikornnes till hamnen i Ålesund, som är en central hub för gods. I 7,7 knop förväntas sträckan på 43 km, drygt 23 nautiska mil, avverkas på mindre än tre timmar.

– Det här projektet är en milstolpe som innebär att vi kan nå våra mål för hållbarhet, genom att använda den mest innovativa teknik som finns tillgänglig. Med autonoma, eldrivna containermatarfartyg kan vi minska vårt totala koldioxidavtryck avsevärt. Vi kommer också att få en större kontroll och flexibilitet inom vår logistik, säger Roger Lunde, vd för Ekornes, i ett uttalande.