Norska elbilar rullar<br></br>på öländsk vindkraft

2008-03-06 08:05  

Hemtjänsten på Öland blir först i Sverige att tanka sina tjänstebilar med vindkraft. 25 norska Thinkbilar kommer att rulla på de öländska vägarna - drivna av el från de öländska vindkraftverken.

I höst startar projektet Vind i tankarna på Öland. Tanken är att stimulera både användning och produktion av vindkraft.

På olika demonstrationsplatser ska 25 norska Think-bilar kunna tanka vindkraft av hemtjänstens personal.

- Det här är det största energiomvandlingsprojektet i Sverige, säger Christer Asplund, projektledare för Power Circle, initiativtagare till projektet.

Hela svenska el-adeln är med
Power Circle som är en branschorganisation, sammanför aktörer från både näringslivet, forsknings- och utvecklingsområdet, den akademiska världen och myndigheter.

ABB, Alstom, Vattenfall, KTH och Fortum finns med och tillsammans står aktörerna för mer än hälften av kostnaderna för projektet. Resten, 41 procent eller 2 050 000 kronor, finansieras av Energimyndigheten.

Öland, solens och vindarnas ö, är först ut i den här processen som har ambitionen att den svenska personbilsflottan på 4,3 miljoner bilar ska konvertera till vindkraftsdrift.

Öland följs sedan av ett antal platser som ännu inte är klara, enligt Christer Asplund.

Optimist om övergång till elbilar
Han är optimist när det gäller att konvertera bilflottan.

- Vi kan sätta till alla klutar om vi vill. 1991-1992 började vi konverteringen till etanolbilar och där är vi snabbast i Europa, säger Christer Asplund.

När processen väl är igång är det marknadens tur att ta över. Samtidigt som Power Circle startar processen påbörjas ansträngningarna för att förhandla fram en svensk vindkraftsindustri.

- Jag kan säga så mycket att vi just nu förhandlar med vissa aktörer, säger Christer Asplund.

Marie Feuk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt