Fordon

Norge leder laddningsracet

Så här kommer Stockholms stads och Fortums laddningsstolpar att se ut när de kommer upp nu i vinter.
Här är lilla Buddy på brandstationen som reservbil. Buddy har en 13 kW-motor som ger 17 hk. Det räcker för att komma upp i 80 km/tim och rulla uppemot 8 mil på en laddning. Foto: Elbil Norge
Och här anländer en Buddy till Tromsö i samband med att att den nya elbilsföreningen i Tromsö invigdes nyligen. Foto: Jörn Hagen/Nordstat
Indiska Reva är ett stort elbilsmärke i Norge. Foto: Reva Norge
Håkan Joëlson.

- Jag är avundsjuk på Norge som har hunnit så mycket längre än Sverige när det gäller laddningsstationer för elbilar, säger ordföranden i den svenska elbilsföreningen Elfir, Håkan Joëlson.

Publicerad

Håkan Joëlson är till vardags universitetadjunkt på institutionen för Tillämpad Fysik & Elektronik vid Umeå universitet. I somras blev han ny ordförande i Elfir.

Han tände direkt på Ny Tekniks nyhet i går om att det nya svenska halvstatliga innovationföretaget Sust ska göra Sverige till en testmarknad för världens elbilstillverkare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här