Norge har gjort elektriska fartyg till en verklighet

2018-02-02 18:05  

Norge visar vägen inom utsläppsfria fartyg. Se bildspelet av vad som hittills åstadkommits, och vad som väntar runt hörnet

Nordic EV Summit är inte bara elbilar. Även fartyg hade sin plats på dagordningen på konferensen i Oslo.

Fyra män från fyra olika norska företag anknutna till marinbranschen turades om att från scen berätta om vad som hittills åstadkommits och vad som väntar framöver. Nyckelordet här är dock att mycket faktiskt redan har gjorts i Norge. De turades om att konstatera att det som tidigare ansågs omöjligt hade visat sig vara möjligt.

Samtidigt förbrukar norska fartyg fortfarande totalt 8,3 miljarder liter fossilbränslen årligen. Målet är att minska det med 40 procent till 2030. Det är heller inte marknaden som driver utvecklingen, utan regeringen och enskilda tillverkare som vill visa att det är möjligt, enligt Erik Ianssen, vd på fiskebåtstillverkaren Selfa.

Nästa utmaning för branschen verkar handla om snabbfärjor. De utgör en utmaning på grund av kombinationen av fart mellan 25 och 30 knop och tunga batteripaket.

- För sträckor som tar 30–45 minuter går det bra, men ska man längre än så behövs nya tekniska lösningar, säger Egil Mollestad, vd på Zem som tillverkar batterisystem för fartyg.

Klicka på bilden ovan för att öppna bildspelet som visar befintliga och kommande fartyg och båtar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt