Fordon

Norges första vätgasdrivna färja ska tankas var tredje vecka

Den norska färjan ska tankas med flytande vätgas och trafikera en rutt på 3 kilometer. Foto: LMG Marin

Norge visar vägen för batterifärjor. Nu byggs även den första bränslecellsdrivna modellen, som ska tankas med flytande vätgas.

Publicerad

Norge har intagit en tätposition inom elektrifiering till sjöss. Landet har redan flera batteri- och hybridelektriska bil- och passagerarfärjor i trafik. Först ut var Ampere som sedan 2015 trafikerar Sognefjorden. År 2022 kommer cirka 80 norska färjor använda sig av el från nätet för framdrift.

Statens Vegvesen och bolagen som sköter trafiken har hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet kring elektrifiering. En slutsats är att batterier lämpar sig bäst för distanser upp till 40 kilometer. Det berättade Sigve Aasebø, senior rådgivare vid Statens vegvesen, vid en batterikonferens i Tyskland nyligen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här