Nissans elbilsbatterier ska användas för energilagring

2018-10-16 11:41  
Foto: Nissan

Renault har redan visat vägen – och nu hakar Nissan på. Japanerna ska använda sina begagnade Leaf-batterier för att erbjuda energilagring i Storbritannien.

Teslas jättebatteri på 100 MW/129 MWh i Australien har visat att det finns goda förtjänster i lösningar som kan kliva in och backa upp elnätet. Redan det första halvåret drog Hornsdale-anläggningen in 8,1 miljoner euro. Nyligen hoppade Renault-gruppen på tåget. De räknar med att ha tre anläggningar för energilagring igång till 2020 – som bygger på avdankade batterier från företagets elbilar.

Just nu installeras fler litiumjon-batterier i elbilar än i världens sammanlagda mängd hushållselektronik. Teknikens slits snabbt under den stora belastningen i fordon, och det finns experter som anser att utvecklingen kommer gå bakåt – att morgondagens batterier faktiskt kommer degenereras snabbare än de som sitter i dagens elbilar. Enligt Asad Farid vid Barenberg Bank kan man förvänta sig att nyare generationer av batterier kommer ha en livslängd på cirka fem år.

Läs mer: Nya affärsmodellen: solel som tjänst

Men även om energiförlusten är stor så sitter ett uttjänt batteri på upp till 70 procent av sin ursprungliga kapacitet – och kan ha ytterligare tio års livslängd kvar sett till energilagring. Med Leaf-modellen har Nissan blivit en av de ledande tillverkarna av elbilar – och nu vill även japanerna omvandla sin restprodukt till lönsamma anläggningar.

Miljontals batterier ska användas

Nissan konstaterar att det totalt kommer handla om miljontals batterier sett till hela branschen. Redan 2015 presenterade företaget en lösning där begagnade batterier användes för att ge stöd till enskilda bostäder. Och 2016 genomförde man sin första V2G – Vehicle to Grid i Storbritannien, där 100 elbilar levererade ström tillbaka till elnätet.

Läs mer: Energilager kan bli alternativ till ny kabel i elnätet

Nu samarbetar Nissan med brittiska EDF Energy, och man kommer utnyttja energibolagets Powershift-plattform – som har utvecklats för att hantera pikar och plötsliga förändringar i elnätet.

– Vi är mycket glada över att gå in i det här partnerskapet – som låter oss stödja den växande marknaden för elbilar, och bidra till att skapa en mer hållbar energi för framtiden i Storbritannien. Vi tror att elbilar bara utgör starten, och vårt second life-program säkerställer att batterier från våra bilar kommer erbjuda kapacitet för energilagring i andra sammanhang – i hus, företag, fotbollsarenor – långt efter livet i bilarna, säger Fransico Carranza, chef för Nissans energitjänster i Europa till Engineering and Technology.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt