Fordon
Nissans elbilsbatterier ska användas för energilagring
Foto: Nissan
Renault har redan visat vägen – och nu hakar Nissan på. Japanerna ska använda sina begagnade Leaf-batterier för att erbjuda energilagring i Storbritannien.
Teslas jättebatteri på 100 MW/129 MWh i Australien har visat att det finns goda förtjänster i lösningar som kan kliva in och backa upp elnätet. Redan det första halvåret drog Hornsdale-anläggningen in 8,1 miljoner euro. Nyligen hoppade Renault-gruppen på tåget. De räknar med att ha tre anläggningar för energilagring igång till 2020 – som bygger på avdankade batterier från företagets elbilar.
Just nu installeras fler litiumjon-batterier i elbilar än i världens sammanlagda mängd hushållselektronik. Teknikens slits snabbt under den stora belastningen i fordon, och det finns experter som anser att utvecklingen kommer gå bakåt – att morgondagens batterier faktiskt kommer degenereras snabbare än de som sitter i dagens elbilar. Enligt Asad Farid vid Barenberg Bank kan man förvänta sig att nyare generationer av batterier kommer ha en livslängd på cirka fem år.