Fordon

Nissans elbilsbatterier ska användas för energilagring

Foto: Nissan

Renault har redan visat vägen – och nu hakar Nissan på. Japanerna ska använda sina begagnade Leaf-batterier för att erbjuda energilagring i Storbritannien.

Publicerad

Teslas jättebatteri på 100 MW/129 MWh i Australien har visat att det finns goda förtjänster i lösningar som kan kliva in och backa upp elnätet. Redan det första halvåret drog Hornsdale-anläggningen in 8,1 miljoner euro. Nyligen hoppade Renault-gruppen på tåget. De räknar med att ha tre anläggningar för energilagring igång till 2020 – som bygger på avdankade batterier från företagets elbilar.

Just nu installeras fler litiumjon-batterier i elbilar än i världens sammanlagda mängd hushållselektronik. Teknikens slits snabbt under den stora belastningen i fordon, och det finns experter som anser att utvecklingen kommer gå bakåt – att morgondagens batterier faktiskt kommer degenereras snabbare än de som sitter i dagens elbilar. Enligt Asad Farid vid Barenberg Bank kan man förvänta sig att nyare generationer av batterier kommer ha en livslängd på cirka fem år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här